KULTURKAMPEN I SKOLERNE ER I
FULD GANG – NY UNDERVISNINGSBOG VISER, HVORDAN ELEVERNE INDOKTRINERES
En gymnasielærer, Iman Hassani, har skrevet en
undervisningsbog om Danmarks kulturmøde med muslimer. Det er en dybt
problematisk bog, der giver et ensidigt billedet af kulturmødet på muslimske
præmisser. Man frygter for, hvad hun fortæller eleverne.
Omar el-Hussein
angreb Krudttønden og synagogen i 2015. I Iman Hassanis undervisningsbog om
kulturmødet mellem danskere og muslimer beskrives Anders Breivik som terrorist
og højreekstremist, men Omar el-Hussein som en socialt forstyrret ung mand. Det
er symptomatisk for en ensidig bog, der gør muslimer og imamer til lige så
udsatte som Flemming Rose efter Jyllands-Posten trykte Muhammed-tegningerne.
Værdikampen er i fuld gang i undervisningssektoren, og man gruer for, hvad
eleverne får fortalt.
Værdikampen er i fuld gang. Den
har spredt sig fra universiteterne og medierne til hele uddannelsessektoren.
Normstormerne, der er udtryk for den nye identitetspolitiske woke-venstrefløj,
har fået millioner fra Københavns og Aarhus Kommune til at nedbryde samfundets
normer i skolerne. Men de er kun en flig af den kulturkamp, der nu udkæmpes i
uddannelsessektoren.
Det er en ny bog et tydeligt bevis
på. Bogen er skrevet af Iman Hassani, cand.mag. i historie og engelsk og lektor
på Falkonergårdens Gymnasium. Den hedder »Danmarks kulturmøder med Mellemøsten
– fra vikingetiden til krigen mod terror.« Den er en undervisningsbog til
folkeskoleklasser og gymnasier og til historielærere på ungdomsuddannelserne og
vil muligvis blive brugt af mange lærere. Dét er dybt bekymrende, for Iman
Hassani er en repræsentant for yderliggående synspunkter.
I et afsnit om Jyllands-Postens
Muhammed-tegninger skriver hun om dengang, daværende kulturredaktør Flemming
Roses og daværende chefredaktør Jørn Mikkelsens (som ikke var chefredaktør, det
var Carsten Juste) trykte tegningerne i Jyllands-Posten med den begrundelse, at
muslimerne »må acceptere at deres religiøse følelser bliver udsat for hån, spot
og latterliggørelse.«
»Både Mikkelsen og Roses
udtalelser er udtryk for en ekskluderende sprogbrug, hvor muslimer ikke
inkluderes i det nationale fællesskab, men derimod bliver forstået som nogen,
der truer det,« hedder det.
Nej, det er jo netop det modsatte,
man ville med tegningerne, nemlig at gøre muslimer til en del af fællesskabet,
fordi vi i Danmark også udsætter religioner for latterliggørelse og satire.
I Iman Hassanis fortolkning er
Muhammed-krisens konsekvenser lige fordelt, idet tegneren Kurt Westergaard og
Flemming Rose ganske vist blev udsat for trusler og måtte leve med konstant
PET-beskyttelse, men »en del muslimske debattører oplevede også chikane som
følge af deres involvering i debatten.«
Der følger så en beskrivelse af
disse muslimer og imamer, der fik begrænset deres muligheder for at bidrage til
den offentlige debat, og en forsker citeres for: »det er blevet svært at være
muslim og have religiøse synspunkter i Danmark, og imamerne har vanskeligt ved
at træde frem uden at brænde nallerne …«
Iman Hassani konkluderer: »På den
måde kan man sige, at nogles ret til at ytre sig har kostet andres ret til
ytring.«
Altså, hvis jeg forstår
forfatteren ret, så blev muslimerne ofre for Jyllands-Postens tegninger og fik
begrænset deres ytringsfrihed. Men ingen har forhindret muslimer og imamer i at
deltage i den offentlige debat – tværtimod. At gøre dem til ofre for
Jyllands-Posten er at vende tingene på hovedet, og at ligestille Kurt
Westergaard og Flemming Rose med fanatiske imamer er jo på grænsen til det
uanstændige.
Men det slutter ikke der, for Iman
Hassanis forståelsesramme er, at det politiske klima lagde op til at definere
et DEM (muslimer) over for et OS (danskerne). Altså at skabe en kløft og
modsætning:
»Tegningskrisen udsprang fra en
allerede eksisterende debat om værdier i Danmark, der var præget af en Os
(majoriteten) vs. Dem (minoriteten)-diskurs«.
Iman Hassani nævner daværende
kulturminister for Konservative Brian Mikkelsen og Dansk Folkeparti-medlemmer
som debattører, der skærpede holdningerne og gjorde kløften mellem »dem« og
»os« større. Konklusionen ligger lige for, nemlig at muslimers vrede over
tegningerne skyldtes den voksende vrede over en fjendtlig dansk holdning.
Den subjektive fremstilling er
tydelig hele bogen igennem. I omtalen af Anders Breivik kaldes han terrorist og
en »norsk højrenational ekstremist«. Men når det drejer sig om Omar El-Hussein,
der angreb Krudttønden og synagogen, så er han »en ung mand«: »Hans motiv bag
gerningerne kendes ikke, men efter drabene var der en del debat om, hvorvidt
drabene var begået af en socialt forstyrret ung mand, eller om de havde et større
ideologisk mål og dermed kunne være et terrorangreb.«
Men vi ved, at terroristen Omar
El-Hussein var påvirket af islamisk ideologi, så hvorfor skjule det?
Selvfølgelig skal forfatteren have
Israel/Palæstina-konflikten med, for det er jo en uundgåelig ønskeforklaring,
når venstrefløjen vil bortforklare hjemlig terrorisme. Ifølge Iman Hassani blev
der begået stor uret mod palæstinenserne: »I et brev fra 2. november 1917 til
den zionistiske leder Lionel Walter Rothschild (1868-1937) havde den engelske
udenrigsminister Arthur J. Balfour (1848-1930) erklæret sin støtte til
oprettelsen af en jødisk stat i Palæstina. Erklæringen blev senere kendt som
Balfour-erklæringen, som var medvirkende til Israels oprettelse i 1948, og som
gjorde palæstinenserne statsløse.«
Dette er en forvrængning af
fortællingen om Israel. Balfour-erklæringen var en af mange erklæringer og
løfter til både jøder og arabere, og det afgørende, som Iman Hassani udelader,
er, at med FNs delingsplan i 1947 fik palæstinenserne tildelt en stat, men de
nægtede at acceptere den, og sammen med arabiske hære angreb de den nye jødiske
stat. Iman Hassani fortæller de unge elever en dolkestødslegende, som svarer
til tyskernes fortælling om forræderiet mod Tyskland efter Versailles-freden.
Der foregår som sagt allerede en
voldsom kulturkamp i undervisningssektoren. Elever skal nu indoktrineres med
storm mod normerne og med venstreekstreme holdninger til kulturmødet og
Muhammed-tegningerne. Det lover ikke godt for fremtiden, og man gruer for, hvad
eleverne bliver fortalt på Falkonergårdens Gymnasium.
Forfatter: Iman
Hassani Titel: Danmarks kulturmøder med
Mellemøsten – fra vikingetiden til krigen mod terror Sider:
223 Pris: 249,95
kr Forlag:
Frydenlund
https://www.berlingske.dk/litteratur/kulturkampen-i-skolerne-er-i-fuld-gang-ny-undervisningsbog-viser?fbclid=IwAR0MZXRtG8rlEwKFAOyiNLr9gOHkWu1Gmmd4m7P8K-nlFPVeCHvchJ2cJ3w
Ingen kommentarer:
Send en kommentar