Kommentar. Vi må
konstatere, at hadet imod Salman Rushdie, imod hans bog og imod hans frihed,
vil overleve ham og blive dyrket, kælet for og videreudviklet i kommende
generationer.
Guds fjendes hals og evigheden
»Bravo til denne modige og pligtopfyldende mand, der
angreb den frafaldne og depraverede Salman Rushdie i New York«, skriver den
konservative iranske avis Kayhan med forbindelser til den iranske ledelse i
anledning af kniv-overfaldet på den britisk-indiske forfatter i New York
fredag.
»Lad os kysse hans hænder, han der flænsede
Guds fjendes hals med en kniv«, fortsætter avisen. Flertallet af iranske aviser
følger trop og hylder gerningsmanden, den 24-årige californiske Hadi Matar, der
efter de første rapporter synes at være fascineret af ekstreme varianter af
shia-islam, Hizbollah og Revolutionsgarden i Iran.
Modsætningsvis tager vestlig presse generelt
afstand til handlingen som et afskyeligt og kujonagtigt angreb, både på en
konkret forkæmper for fri tale og på ytringsfriheden mere generelt. Den
»anstændige« advarsel om at Rushdie jo bare selv kunne have holdt lav profil og
at ytringsfriheden ikke medfører nogen ytringspligt, har vi endnu ikke hørt,
men vi kan med en vis sandsynlighed forudsige, at den inden længe vil melde sig
i koret. Mens Rushdie ligger i respirator og det ikke vides hvilken grad af
invaliditet overfaldet vil medføre, kan man overveje hans mærkelige skæbne. Han
blev katapulteret ind i en kontroversiel verdensberømmelse, da Irans leder ayatollah
Khomeini udstødte en fatwa imod hans 1988-roman De sataniske vers med
krav om dødsstraf til forfatteren.
Anledningen var nogle drømmeagtige passager,
der kan fortolkes som om de handlede om den såkaldte profet Muhammed. Fatwaen
gav anledning til en årrække, hvor Rushdie måtte flygte fra det ene safe house
i England til det næste, forfulgt af iranske agenter og radikale britiske
muslimer, sådan som han selv senere berettede om i den ret fantastiske bog Joseph
Anton. Han påtog sig med autoritet den rolle, som skæbnen tildelte
ham – som forsvarer for ytringsfrihed og forfulgte forfattere – og har de
seneste år i stort omfang optrådt uden beskyttelse og udtalt sig som om truslen
mod ham nu var forældet og tilhørte en anden tid. Det kan vi nu konstatere ikke
er tilfældet.
Rushdies tredive år lange kamp for ytringsfrihed har delt
vandene i de vestlige lande, mellem deciderede tilhængere af fatwaen i radikale
dele af de islamiske indvandrermiljøer, men også mellem forsvarere for
ytringsfriheden og anstændige, der hævder, at ofre som Rushdie selv er skyld i
forfølgelsen af dem.
Det er ikke mærkeligt, at ytringsfrihed ikke
nyder fremme i totalitære lande som Rusland, Kina, Iran eller Saudi-Arabien,
men man må konstatere, at emnet også er blevet kontroversielt i de traditionelt
mere åbne vestlige demokratier, hvor det er stadig sjældnere at høre støtte til
det vigtigste aspekt af ytringsfrihed: at den også må gælde ens egne værste
modstandere. I forhold til den iranske jubel over overfaldet kan man meditere
over grunden til, at den forældelse af fatwaen, Rushdie havde håbet på, ikke
har indfundet sig.
Meget religiøse mennesker lever i en anden tidsregning
end sækulære personer. »Sækulær« kommer af »saeculum«, århundrede, og angiver
netop, at ikke-troende mennesker lever i deres egen tid. Stærkt troende,
derimod, lever i og for evigheden, og for dem gælder ingen forældelse. For dem
skrumper historien til en overskuelig liste af identifikationspunkter med akut
gyldighed i nuet.
Man kender det fra hvordan de nordirske
kamphaner, protestantiske som katolske, henviser til Battle of the Boyne i 1690
som noget der skete i forgårs, eller de serbiske ortodokse og deres besættelse
af Slaget på Solsortesletten i 1389. Men ville vi udvise anstændig forståelse
for religiøse sensibiliteter, hvis katolske terrorister stak Michael Palin
eller John Cleese ned i protest mod Life of Brian?
Man må håbe, at Rushdie overlever og kommer
ud af respiratoren i nogenlunde helbredt og fungerende stand. Men vi må
konstatere, at hadet imod ham, imod hans bog og imod hans frihed, vil overleve
ham og blive dyrket, kælet for og videreudviklet i kommende generationer.
https://www.weekendavisen.dk/samfund/guds-fjendes-hals-og-evigheden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar