Udlændingepolitik. Regeringen linder forsigtigt på døren til den
stramme udlændingepolitik. Der er nok at tage fat på, og potentialet er
uendelig stort.
Stram, men ikke skør
ANSVAR FOR DANMARK – regeringens politiske program – stritter lidt i alle
retninger. Tag Dem ikke af det, for sådan er det med den slags dokumenter. Det
ser man ganske klart på udlændingepolitikkens område. Udlændingepolitikken var
i praksis væk i den valgkamp, som regeringen voksede ud af. Det betyder ikke,
at den er fraværende i regeringsprogrammet. Den nye regering besværger her højt
og tydeligt den stramme udlændingepolitik. Alt andet ville være utænkeligt.
Men der er sprækker i den. Regeringen har
åbnet døren på klem for små justeringer i en mere åben, om man vil mere liberal
retning. »Vi vil føre en udlændingepolitik, der er stram – men samtidig ikke
betyder, at uhensigtsmæssige regler spænder ben for almindelige familier.«
Regeringen lover også at »håndtere det problem, som vi har set den seneste tid
med unge kvinder fra Syrien, der har mistet deres opholdstilladelse til trods
for, at de har vist, at de vil Danmark«. Den vil også »justere sprogkravet for
den herboende i forbindelse med familiesammenføring« samt »lette adgangen for
udenlandsk arbejdskraft, så længe ledigheden er lav«. Og så lover regeringen
endelig »at sikre hurtigere og mere effektiv sagsbehandling i Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI)«.
Sprækkerne er ekkoer af tidligere udlændinge-
og integrationsminister Mattias Tesfayes ord om, at udlændingepolitikken skal
svære stram, men ikke skør. De afspejler også regeringens stilfærdige
erkendelse af, at manglen på arbejdskraft forudsætter en mere åben tilgang til
indvandring end den, der har været praktiseret i årtier.
POLITISK KAN DET være klogt at nærme sig problemet i meget små skridt. Det
burde imidlertid ikke udelukke en nytænkning, som rækker ud over oprydning i de
skøre regler, som medierne med konkrete sager den ene gang efter den anden
trækker frem til forarget beskuelse. Sagen er nemlig, at Danmark siden
årtusindskiftet, da den nuværende stramme udlændinge- og indvandringspolitik
blev indvarslet, har skabt et kafkask udlændingebureaukrati.
Den nye regering
fastholder denne stramme udlændigepolitik, men der er enkelte sprækker i den.
Foto: Søren Bidstrup
Dets fundament er over 100 gældende love, 121
forskellige bekendtgørelser og et sandt væld af vejledninger og cirkulærer. Det
er en regellabyrint, hvor et stadig bredere flertal konstant har beflittet sig
på at føje nyt og bizart til det, der allerede var svært gennemskueligt og
svært administrerbart. Samtidig har politikerne ikke helmet, hvis de ikke havde
mulighed for at blande sig i selv de mindste administrative detaljer og konkrete
afgørelser.
Denne politik har kostet bureaukrati. Ved indgangen
til dette årti kunne forholdsvis få (367 årsværk) embedsmænd i
Udlændingestyrelsen administrere lovgivningen på området. 20 år senere er der
tre styrelser, Udlændingestyrelsen, den allerede nævnte SIRI og så
Hjemrejsestyrelsen, som har den utaknemmelige opgave at sende de ikkeønskede
hjem til lande, de enten ikke ønsker at hjemtage dem, eller som de ikke
betragter som deres hjemland.
Lægger man dem sammen, beskæftiger dette
udlændingebureaukrati 1.200 årsværk, og tager man hele området med
departementet, nævnene, id-centret med videre, er der ved udgangen af 2022
beskæftiget godt og vel 2.000 årsværk i den statslige udlændingeforvaltning.
Halvdelen af dem er jurister og magistre. Glem i den sammenhæng ikke de mange
kommunale embedsmænd, som tumler med de samme regler.
STRAMT, MEN IKKE skørt?
De små sprækker, som regeringsaftalen åbner for en revision af udlændinge- og
integrationspolitikken, er alle sammen eksempler på det, der har været så
skørt, at det ikke tåler dagslys, og på det, der her og nu er kortsigtet
uhensigtsmæssigt. Men det er en mere end rimelig antagelse, at sådan som
udlændingelovgivningen siden 2001 stykke for stykke og paragraf for paragraf er
blevet udbygget, så er reglerne på lange stræk gennemført skøre.
I en situation, hvor der er forholdsvis ro om
udlændingepolitikken, og hvor regeringen er en flertalsregering hen over den
politiske midte, er der al mulig anledning til at gå hele det
udlændingebureaukratiske kompleks igennem med en tættekam. Der er en hel
valgperiode forude.
Der er på den pragmatiske midte grundlæggende enighed
om en stram udlændingepolitik bygget ud med en friere adgang for udenlandsk
arbejdskraft. Så hvad skulle der egentlig være til politisk hinder for, at
netop denne regering satte sig i spidsen for en gennemgribende regelsanering af
det udlændinge- og integrationspolitiske område?
Hvad galt ville der være i, at den samme regering
gjorde det til et klart sigte for enden af denne vej at frigøre arbejdskraft
til mere positiv og produktiv beskæftigelse? Hvad galt skulle der endelig være
i, at man som mål for en sådan afbureaukratisering også satte en afpolitisering
af udlændingeforvaltningen, så fremtidens Støjberg'er bliver beskyttet mod egen
politisk dårskab?
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-1/samfund/stram-men-ikke-skoer
JØRGEN GRØNNEGÅRD CHRISTENSEN
Ingen kommentarer:
Send en kommentar