Kommentar. I
København har man friværdi, kødfri dage og »woke-pis«, mens
provinsen har usælgelige huse, hullede veje og en følelse af
fortabthed. DR-dokumentar ser nærmere på store kulturforskelle i et
lille land.
Jyden,
han er
stærk og sej – og
fortabt
På
DRTV kan man for tiden se en ret interessant dokumentar. Støjbergs
stemmer hedder
den, og den leverer ikke kun et signalement af Inger Støjbergs
tilhængere, men også af et Danmark i splid med sig selv.
Det
sidste er der ikke noget nyt i; da Holberg skrev Erasmus
Montanus i
1723, skildrede han også splittelsen mellem akademikerne i København
og jævne folk i provinsen, og den splittelse er ikke ligefrem blevet
mindre de mellemliggende 300 år. Sagt med skrothandleren Niels, som
optræder i dokumentaren:
»Vi har et Produktionsdanmark og et Karrieredanmark«, og i Produktionsdanmark har man virkelige job og virkelige problemer, mens man i Karrieredanmark bare snakker og vender ryggen til de virkelige problemer.
Vi
følger op til valget i 2022 Niels og en række danskere, som har
vendt bedetæppet mod Inger Støjberg. Kort forinden har hun
præsenteret sit nye parti Danmarksdemokraterne og lovet at sætte
Produktionsdanmark på det politiske danmarkskort. Godt nok uden at
have et konkret partiprogram, men med de rette intentioner om at
passe på de små erhvervsdrivende og store kulturværdier.
Pressefoto: DR
For
folk i byer som Aars, Sindal, Løgstør, Brønderslev og Skørping er
hun frihedskæmper og en, der siger fra overfor kagepersoner og
kødfri dage, dvs. overfor »woke-pis«, som Niels udtrykker det. Hun
har modsat de fleste andre politikere forståelse for, at hvor man i
København har friværdier og kunstudstillinger, har man i provinsen
usælgelige huse og hullede veje.
DET
ER OS og
dem; de fine saloner kontra udestuer med plastikmøbler, og
kontrasterne er i det hele taget så trukket hårdt op, at der i
passager er tale om regulær københavnerbashing. Ingen i
dokumentaren synes at skænke det en tanke, at Støjberg som
tidligere ledende figur i Venstre ikke kun var ordfører på den lov,
der lukkede amterne i nullerne, men også var en af dem, der
forsvarede kommunalreformen mest inderligt. De synes heller ikke at
skænke det en tanke, at hun det meste af sit liv har arbejdet på et
slot og aldrig selv har haft et job i Produktionsdanmark. Det er nok,
hun kommer fra Hadsund.
Pressefoto: DR
Mange
af de
byer, der skildres i dokumentaren, har jeg selv besøgt som
barn, og det er byer, der ser meget anderledes ud, når jeg besøger
dem i dag. Det er byer, hvor det lokale sygehus er lukket. Hvor
skolen er fortid, og hvor man ikke kan løbe an på jernbanen, hvis
ikke stationen altså er nedlagt. Hvor bussen i bedste fald går hver
anden time, og hvor posten kommer for sent frem. Hvis den kommer.
Hvor kommunekontoret ligger langt væk, og skattekontoret ikke
længere findes. Det gør til gengæld butiksdøden, fordi
storcentrene har suget al liv ud af byen og gjort gågader til
spøgelsesgader. Disse mennesker oplever selvsagt ikke, at de kan
takke globaliseringen for særlig meget.
SAMTIDIG
SER DE Karrieredanmark,
som vi også kan kalde »eliten« eller »den herskende klasse«
bjerge sig selv og vende ryggen til den virkelighed, der er deres. De
ser direktører, som får skyhøje bonusser som tak for at fyre
medarbejdere, og de ser virksomheder, der flytter til lande med
lavere skat, selvom forudsætningen for deres succes var det danske
velfærdssystem, som alle har betalt til. De ser banker, der går
ned, mens direktøren går videre med et gyldent håndtryk, og de ser
fabriks- og slagterimedarbejdere, der går ud i arbejdsløsheden,
selvom de ikke har bestilt andet end at løse deres opgave hver
eneste dag.
Og
alt det reagerer folk selvfølgelig imod i forbindelse med
folkeafstemninger, fordi det direkte demokrati trumfer det
repræsentative, som de ikke længere føler sig repræsenteret af.
Ser man dokumentaren, forstår man egentlig godt hvorfor, og man
forstår også, at udligningsreformen næppe kommer til at udligne
deres følelse af uretfærdighed, da et økonomisk hold-kæft-bolsje
ikke kan fjerne smagen af en bortrøvet værdighed.
Selvom Støjbergs
stemmer brillerer
med smukke tableauer og rolige panoreringer, ser vi et Danmark, som
er langt mere splittet og polariseret, end Holberg nogensinde kunne
have forestillet sig. Hos ham vendte Rasmus Bjerg hjem efter et
ophold i den dekadente hovedstad med et latinsk navn og en hoven
attitude og endte med at blive en latterlig figur på sin hjemegn.
For nok var de bønder, men stolte af at være det, og de gad
ikke belæres af en helligfrans på akademiske steroider. Støjberg
gør det modsatte og bliver modtaget som et bud på en frelser i en
del af Danmark, som føler sig overset og latterliggjort i en
politisk komedie uden vindere.
I 1846 skrev Steen Steensen Blicher om jyden, at han er stærk og sej med den tilføjelse, at »aldrig du fortabt ham ser«. I Støjbergs stemmer er det aldrig forsvundet, og skrothandleren Niels betegner sig selv som en fiasko. Det gør ondt at se. Ikke mindst fordi det er svært at se, hvordan tabet af stolthed nogensinde kan blive udlignet.
KILDE: https://www.weekendavisen.dk/samfund/jyden-han-er-staerk-og-sej-og-fortabt
Ingen kommentarer:
Send en kommentar