Leder. Vi
viser muhammedtegningen, fordi vi driver publicisme. Nogle lærere
viser den, fordi de underviser i dannelse og demokrati. Jo flere, der
gør det, desto mere vil det normalisere den absurde situation, vi er
blevet påtvunget af voldsmænd og mordere. Men lærerne skal hjælpes
af regeringen.
Lærestreger
AT
vi i denne uge viser Kurt Westergaards tegning af profeten med bomben
i turbanen, er ikke et forsøg på at provokere, men på at gøre det
modsatte: at normalisere den. Anledningen er, at Folketinget i
onsdags debatterede, om muhammedkrisen skal være obligatorisk pensum
i skolen.
Vi besluttede selv at give et bud på sådan et pensum
og bad
derfor bladtegnernes formand, Erik Petri, om at sætte Westergaards
tegning i perspektiv: Hvilken
tradition kommer den af, og hvilke satiretegninger skal man se for at
forstå den? En sådan artikel giver ingen mening uden også at vise
den famøse tegning. Det betyder, at PET skal informeres og have den
pågældende artikel tilsendt. Berlingske Medias sikkerhedschef skal
vurdere, om særlige tiltag må iværksættes.
Avisens medarbejdere
skal orienteres.
VISE
tegningen gør vi, fordi vi driver publicisme. Det minder om
lærergerningen: Også en lærer sætter begivenheder og holdninger i
kontekst, så man forstår dem bedst muligt. Den franske lærer
Samuel Paty blev myrdet på den mest bestialske måde, fordi han
havde vist islamkritiske satiretegninger. Han ville vise, at man som
borger i et frit og åbent samfund må kunne tåle det, man finder
ubehageligt eller forkasteligt; tolerere det, men også gerne lytte
til det og se på det. Og diskutere det. Det er her, dannelsen og
demokratiet hænger sammen.
TEGNINGEN har rødder i den oplysningstid, der også gav plads til grovkornet tegnet satire, og som udviklede sig i forskellige lande. Den danske tradition udmærker sig ved en særlig sarkasme over for religiøse dogmer og totalitære ideer, men netop på den genkendelige danske måde, hvor det anarkistiske og folkeligt kontrære mødes. Det er ikke så mærkeligt, at kulturradikalismen fremelskede nogle af vores bedste satiretegnere.
ER muhammedtegningen central for at forstå ytringsfrihedens historie, er det, fordi den kan gøre så ondt på nogle. Satiretegninger er et syrebad, der både renser og afslører. Derfor er det også nemmest ikke at trykke dem, præcis som den internationale udgave af New York Times har valgt; her kan læserne ikke længere finde tegnet satire. Jyllands-Postens tegninger tryktestede friheden til at tegne grovkornet islamkritik, og resultatet kender vi alle til. Næsten ingen viser dem eller lignende tegninger længere.
»At
vi i denne uge viser Kurt Westergaards tegning af profeten med bomben
i turbanen, er ikke et forsøg på at provokere, men på at gøre det
modsatte,« skriver Martin Krasnik i ugens leder. Arkivfoto: Henning
Bagger
NETOP
mord og trusler er grunden til, at meget få tør undervise i
muhammedkrisen og det forløb, der udgjorde den største
internationale krise for Danmark i efterkrigstiden. Det er også
grunden til, at lærere ikke vil vise deres elever de omstridte
tegninger. »Ikke som de politiske tilstande i landet er lige i
øjeblikket. Risikoen er for stor,« siger
eksempelvis John Rydahl, formand for religionslærerne.
Derfor
er det ligefrem skandaløst, at Lærerforeningens formand, Dorte
Lange, fabler om, at et krav om undervisning i muhammedkrisen vil
være et brud på lærernes metodefrihed. Den frihed findes jo netop
ikke; den er kvalt i frygt. Det anerkender hverken Lærerforeningen
eller regeringen, som er imod kravet om obligatorisk undervisning i
krisen. At Venstre i stedet vil »kortlægge« eventuel selvcensur,
er en hån mod lærere og alle andre.
FRIHEDSKAMP
må man bidrage til, som man ønsker, orker eller tør. Det er ganske
forståeligt, hvis den enkelte lærer føler, at risikoen ved at vise
muhammedtegningerne er for høj. Vi kan ikke kræve, at andre aviser
bringer tegningerne, ligesom vi ikke kan gøre det obligatorisk, at
alle lærere skal vise
dem. Vi kan derimod opfordre til det. Og selvfølgelig skal det gøres
obligatorisk, at alle elever i folkeskolen undervises i krisen på
baggrund af et solidt og formaliseret undervisningsmateriale. Det vil
netop bidrage til at normalisere den absurde situation, vi er blevet
påtvunget af voldsmænd og mordere. Forhåbentlig vil flere og flere
efterhånden også begynde at vise – og tegne – de frisættende
og nødvendige streger igen.
Kilde:https://www.weekendavisen.dk/2023-19/samfund/laerestreger
MARTIN
KRASNIK (f.
1971) er chefredaktør. Han er cand.scient.pol. fra Københavns
Universitet med studier på Hebrew University og London School of
Economics. Han kom til Weekendavisen som praktikant i 1995 og blev
derefter korrespondent i Jerusalem og London, udlandsredaktør og
dækkede USA i årene under Barack Obama. Efter afstikkere til DR2s
Deadline kom han tilbage til avisen i 2016 og blev chefredaktør i
januar 2017. Han har skrevet De retfærdige - en islamisk stafet, Min
amerikanske drøm – på jagt efter stjernerne, Ritt og Søren -
samtaler om krig og kærlighed, Pundik og Krasnik - og resten af
verden og senest Fucking jøde.
KRAS@WEEKENDAVISEN.DK
Ingen kommentarer:
Send en kommentar