Magtfuldkommenhed. Danske
statsministre er blevet mere indflydelsesrige, og i dag er magtkoncentrationen
så voldsom, at det er et problem. Tim Knudsen afslutter sit kæmpeværk.
De egenrådige
Da Mette Frederiksen dannede sin første regering i 2019,
udnævnte hun sin politiske rådgiver Martin Rossen som stabschef for det
politiske sekretariat i Statsministeriet. Rossen skulle angiveligt være med til
at formulere regeringens politik, og derudover skulle han sikre, at hver enkelt
minister fulgte denne politik.
Rossen fik samtidig sæde i to af regeringens centrale
udvalg, nemlig koordinationsudvalget og økonomiudvalget. Dermed gav
statsministeren sin politiske rådgiver siden 2011 andel i regeringsansvaret og
den politiske magt, men uden at han skulle stå til ansvar for vælgerne.
Mette Frederiksens placering af Rossen i
regeringens magtcentrum var kulminationen på en proces, der har fundet sted
siden 1800-tallet, hvor der først var »kollektive« regeringer, dernæst
»individualiserede« regeringer og endelig i dag »topstyrede« regeringer. Det er
en proces, hvor hver enkelt statsminister siden 1848 har formet embedet på
forskellig vis, men med det fællestræk, at magten er blevet gradvist mere
koncentreret omkring regeringschefen.
Det er en vigtig iagttagelse om magtens centralisering,
og det har politologen Tim Knudsen skrevet et kæmpeværk om, hvoraf det femte og
sidste bind nu foreligger. Værket fortjener mange læsere, men desværre er
argumentationen ofte lidt for tendentiøs. Det vender vi tilbage til.
I VÆRKETS FØRSTE BIND analyserer Tim Knudsen »kampen om
regeringsledelsen« 1848-1901. Det andet bind handler om de »første demokratiske
statsministre« efter parlamentarismens indførelse i 1901 frem til 1942, mens
det tredje og fjerde bind er viet til henholdsvis krigstid og det
»samarbejdende folkestyre« 1942-1972 samt de »folkelige statsministre«
1972-2001.
Dette, værkets femte og sidste bind, er en
analyse af de stærkt styrende statsministre fra 2001 til 2019. To analyser
udfoldes parallelt. Den ene vedrører regeringsførelsen, og den del handler om
den måde, hvorpå periodens statsministre – Anders Fogh Rasmussen (2001-2009),
Helle Thorning-Schmidt (2011-2015), Lars Løkke Rasmussen (2009-2011, 2015-2019)
og Mette Frederiksen (2019-) – forvaltede deres embeder. En række af de
kapitler, der vedrører Lars Løkke Rasmussens og Helle Thorning-Schmidts
regeringer, er skrevet sammen med politologen Peter Heyn Nielsen.
Collage: Mathias Hoeg
Anders Fogh Rasmussen beskrives som en dygtig
statsminister, der var i stand til at lede og styre Venstre,
regeringssamarbejdet, oppositionen i Folketinget og kommunikationen med
offentligheden. Som statsminister var han velforberedt, strategisk tænkende, en
målrettet forhandler, en velovervejet kommunikator og forsigtig med både at
hyre og fyre såvel ministre som rådgivere.
Desuden gjorde Anders Fogh Rasmussen maksimal brug af
det folketingsflertal, VK-regeringen havde med Dansk Folkeparti, og han gav
flertallet så mange udvalgsformandsposter i Folketinget som muligt.
Statsministerens magt voksede kraftigt under Anders Fogh Rasmussen.
Vurderingen af Helle Thorning-Schmidt som
statsminister er helt anderledes. Hun var en uerfaren leder, kæmpede med et
splittet parti, som hun aldrig fik styr på, og var gennem det meste af
regeringens levetid genstand for dårlige meningsmålinger. Alligevel fortsatte
magtkoncentrationen. Der blev ansat flere rådgivere, offentlighedsloven blev
strammet, og regeringens ansættelsesudvalg fik øget magt.
Lars Løkke Rasmussen var en helt tredje type
statsminister. Som Helle Thorning-Schmidt kæmpede han med et splittet parti og
havde periodevis enorme vanskeligheder med sit parlamentariske bagland.
Sammenlignet med sine forgængere skabte Lars Løkke Rasmussen kun få ændringer i
Statsministeriet, men udvidede dog ministeriet med et nyt
kommunikationssekretariat.
Var Løkke Rasmussen forsigtig med institutionelle
ændringer, så var han til gengæld kreativ i brugen af de beføjelser, der ligger
i at være statsminister. For eksempel ændrede han på regeringskonstellationer
uden at udskrive valg. Han oprettede desuden nye ministerposter og omlagde
ressortområder uden indblanding fra Folketinget. Lars Løkke Rasmussen adskilte
sig fra sin Venstre-forgænger ved kun i begrænset omfang at gøre
regeringsgrundlaget til et styringsredskab.
Mette Frederiksen er ifølge Tim Knudsen den, der
minder mest om Anders Fogh Rasmussen. Også hun var velforberedt, da hun blev
udnævnt til statsminister. Frederiksen styrkede Statsministeriet
mandskabsmæssigt, blandt andet ved at oprette et udviklingssekretariat, der
skulle udarbejde fireårsplaner.
Hun startede og sluttede desuden flere af de politiske
processer hos sig selv, erklærede at ville svække embedsværkets indflydelse,
udskiftede departementschefer i stort omfang, ansatte hele tre særlige
rådgivere i Statsministeriet og ansatte som nævnt sin politiske rådgiver i en
ledende funktion i Statsministeriet og placerede ham samtidig i centrale
ministerudvalg.
VÆRKETS ANDEN ANALYSE er
en beskrivelse af store beslutninger, som statsministrene har været centrale
aktører i mellem 2001 og 2019. Det er periodens krigsbeslutninger, Danmarks
økonomiske politik, håndteringen af FNs klimakonference i 2009,
strukturreformen, efterlønsreformen, lærerkonflikten, covid-19 og spørgsmålet
om aflivningen af mink osv. Det er småt, hvad Tim Knudsen har af væsentligt nyt
at berette om disse spørgsmål, men der er tale om spændende gennemgange af
vigtige politiske anliggender. Samtidig er sproget oplagt og stedvis tilmed
sarkastisk, for eksempel da han nævner, at Økonomi- og Erhvervsministeriet frem
til begyndelsen af 00erne vistnok »mest havde set de handicappede som en
arbejdskraftreserve«.
Til gengæld reducerer det læselysten betragteligt, at
Knudsen leverer utallige æselspark til politikere, han tilsyneladende ikke
bryder sig om. For eksempel omtales Anders Fogh Rasmussen som »korsridder«,
Jesper Langballe og Søren Krarup som »rabiate« og Søren Gade som »den jyske
major«. Helle Thorning-Schmidts øgenavne gengives, Lars Løkke Rasmussens
privatforbrug er genstand for omtale, og en kritiker af Mette Frederiksen
citeres for at omtale hende som »magtsyg«. Tim Knudsen synes ikke uenig i
ordvalget.
Er det småt med nyheder i analysen af de politiske hovedanliggender,
er der så meget desto mere grund til at være opmærksom på de tolkninger, Tim
Knudsen lægger ned over stoffet, og det materiale, der ligger til grund for
tolkningerne. Og her er der mere at diskutere.
FOR DET FØRSTE er bogens
materialegrundlag og kildeanvendelse ikke altid stærkt. Tim Knudsen, der er
professor emeritus i statskundskab ved Københavns Universitet, vil helt ind
ikke blot i regeringerne, men i Statsministeriet og i ministerudvalgene for at
forstå og vise, hvordan magten er blevet udfoldet.
Det er en god ambition, men Knudsen har ikke haft
adgang til det relevante kildemateriale, og han er derfor henvist til sekundære
kilder, herunder erindringer skrevet af (undertiden: skuffede og bitre)
ekspolitikere, interview med nuværende og tidligere aktører samt et stort antal
dagbladsartikler. Men det er ikke nødvendigvis de bedste kilder til at forstå,
hvad der foregår i lukkede ministerudvalg. Og hvad ministerudvalg angår, undrer
det, at Knudsen langt hen fravælger at diskutere regeringens sikkerhedsudvalg.
Her sidder statsministeren for bordenden, og her behandles flere af de helt
alvorlige sager. Sikkerhedsudvalget er formentlig i stigende grad et
nøgleudvalg for statsministerens magtudøvelse.
Dernæst er det uforståeligt, at Knudsen bruger Mogens
Lykketoft til at karakterisere og vurdere aspekter af Fogh Rasmussens
økonomiske politik. De havde i 00erne et herostratisk dårligt forhold til
hinanden, Lykketoft mente sig snydt af Fogh Rasmussen op til Irakkrigen, og ved
folketingsvalget i 2005 kørte Fogh Rasmussen Lykketoft over med en damptromle.
Efterfølgende synes Lykketoft ikke at have forbigået en eneste mulighed for at
tale dårligt om Fogh Rasmussen.
Hermed også antydet, at Tim Knudsens analyser
undertiden er for subjektive. Et eksempel er spørgsmålet om, hvorfor det ikke
lykkedes Helle Thorning-Schmidt at blive genvalgt i 2015. Her vælger Knudsen at
citere Dan Jørgensen for, at regeringen blev identificeret med »nødvendighedens
politik«, og derfor gik det, som det gjorde.
Men sandheden er, at Socialdemokratiet gik et mandat
frem, hvilket Tim Knudsen endda selv nævner. Derimod blev De Radikale halveret,
mens det forhenværende regeringsparti SF befandt sig i en dødskamp. Det var
derfor ikke bare Socialdemokratiet, men nok så meget De Radikale og SF, der
tabte valget. Efter at have læst bogen er det imidlertid svært helt at frigøre
sig fra tanken, at Knudsen ikke bryder sig om »nødvendighedens politik«,
corydonismen og konkurrencestaten, og at det måske er derfor, han falder for
fristelsen til at citere Dan Jørgensen, men det bliver læserne reelt ikke
klogere af.
ENDELIG ER AKRIBIEN i
henvisningerne gennemgående for ringe. Det kan lyde som en detalje, men er det
ikke. De måske mest hyppigt anvendte kilder i bogen er avisartikler og
nyhedsindslag fra dagspressen. Derfor nytter det ikke blot at henvise til en
avis og en dato. Endnu værre er følgende henvisning, hvis fulde ordlyd er: »DR2
26.11.2013«. Men hvilke læsere har adgang til DR2s fulde programflade 26.
november 2013? Henvisningerne underbygger desværre opfattelsen af et arbejde,
der er hastet lidt for hurtigt igennem.
Så hvordan skal regnebrættet gøres op?
Først og fremmest har Tim Knudsen leveret en herkulisk
indsats, der aftvinger respekt. Der er også meget, der tyder på, at værkets
hovedsynspunkt er rigtigt, for så vidt som at magtkoncentrationen omkring de
seneste statsministre ubetvivleligt er øget.
Men Knudsen har ikke anstrengt sig tilstrækkeligt for
at underbygge sine teser, og det er en skam. Det er for eksempel påfaldende, at
forfatteren Carsten Jensen fremhæves som en af de få eksperter i Danmark, der
på et tidligt tidspunkt forstod konflikten i Afghanistan.
Det er vanskeligt at skrive nutidshistorie, både fordi
kildegrundlaget er porøst, og fordi fristelsen til moralisering er stor. Det er
bogen desværre også en påmindelse om.
Tim
Knudsen: Statsministeren. Mellem almagt og afmagt 2001-2019. 636 sider. 400 kr.
Samfundslitteratur.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-23/boeger/de-egenraadige
RASMUS MARIAGER
Ingen kommentarer:
Send en kommentar