Rejseplaner. På få dage fandt regeringen 21 milliarder kroner til
Ukraine, samtidig med at statsministeren endelig blev inviteret til Washington.
Pinsemiraklet i
Finansministeriet
Tirsdag den 9. maj godkendte regeringens koordinationsudvalg det udspil til forsvarsforlig, som fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen ifølge planen skulle præsentere for offentligheden en uges tid senere. Forslaget skulle sikre, at Danmark, som skrevet i regeringsgrundlaget, senest i 2030 opfylder NATOs mål om at bruge to procent af bruttonationalproduktet på forsvaret.
Det havde ikke været nogen let proces at nå
frem til udspillet, som var resultatet af en længerevarende armlægning mellem
Forsvaret, Forsvarsministeriet og Finansministeriet, men nu var man der. Lidt
over 100 milliarder kroner til nyinvesteringer over de næste ti år, 38
milliarder kroner til genopretning af slitage og efterslæb samt lidt ekstra
indberetninger af udgifter til NATO.
Nu manglede bare offentliggørelsen, der lige
skulle afvente, at udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen præsenterede
regeringens sikkerhedspolitiske strategi på et på et pressemøde den 16. maj.
Troels Lund Poulsen skulle så efter planen følge efter med forsvarsforliget i
ugen efter. Først lod ministeriet forstå, at det skulle ske onsdag den 24.
Siden blev det udsat til fredag den 26., hvor forsvarsministeren allerede havde
indbudt interessenter fra blandt andet erhvervslivet til en udvidet briefing.
Men så begyndte planen at skride.
På et nyt møde i koordinationsudvalget var
der opstået overvejelser om, hvorvidt man burde nå de to procent hurtigere end
planlagt. Ifølge centrale kilder kom ønsket om en hurtigere indfasning fra
Statsministeriet, og det er selvsagt et tungtvejende argument.
Rejsen til Amerika
Det er i sig selv påfaldende, at
regeringstoppen på den måde lægger an til at omgøre en beslutning, den selv har
truffet kun et par uger i forvejen. Mindre påfaldende bliver det ikke af, at
mødet i koordinationsudvalget fandt sted den dag, hvor Statsministeriet hen på
aftenen udsendte en pressemeddelelse, der fortalte, at Mette Frederiksen mandag
den 5. juni langt om længe får mulighed for at besøge USAs præsident, Joe
Biden, i Det Hvide Hus i Washington.
Hvis man oven i det lægger stadig tiltagende
forlydender i danske og internationale medier om, at Mette Frederiksen er en af
de helt seriøse kandidater til at overtage posten som NATOs generalsekretær
efter nordmanden Jens Stoltenberg, har vi en cocktail, der uomgængeligt må
sætte dansk politik i brand og skabe intern uro i en regering, der i forvejen
ikke står på alt for sikre stolper.
Selvfølgelig især i Socialdemokratiet, der
ved den blotte formodning om udskiftning af en formand, der har vundet to valg
og holdt ro mellem partiets gamle fløje, allerede har set de ellers
henslumrende kaffeklubber vågne til kamp af dvalen.
Det er endnu en teoretisk diskussion, om
regeringen skal have ny statsminister og Socialdemokratiet ny formand. En
realitet er det til gengæld, at både Finansministeriets og Forsvarsministeriets
embedsmænd måtte aflyse pinseferien for at genberegne det udspil, der ellers lå
klappet og klar til offentliggørelse.
Ét problem var at finde flere penge, da
allerede den oprindelige plan gjorde massivt indhug i det økonomiske råderum.
Et andet var, at det ville give begrænset mening at pumpe milliarder ind i
Forsvaret på kort sigt, da investeringer i materiel for det meste tager flere
år at gennemføre.
Løsningen blev, som det fremgik, da Troels
Lund Poulsen tirsdag endelig fik mulighed for at fremlægge regeringens udspil,
at Danmark de næste år øger sin støtte til Ukraine med i alt 21,9 milliarder
kroner. Flest i år og næste år.
Det egentlige forsvarsudspil er stort set
uændret i forhold til regeringens oprindelige plan. 105 milliarder kroner til
nyinvesteringer og 38 milliarder til genopretning. I alt 143 milliarder kroner
de næste ti år. Mange penge, men færre, end Forsvaret havde håbet og ventet.
Til gengæld kan Mette Frederiksen på mandag
fortælle præsident Joe Biden, at Danmark allerede i år lever op til NATOs
toprocentsmål.
Der kan være mange gode grunde til, at
statsministeren gerne vil have den fortælling med ind i Det Ovale Værelse i
Washington. Regeringens målsætning om at nå de to procent i 2030 har i
realiteten ikke imponeret mange andre end regeringen selv. Både i NATO og i USA
anses det for at være både sent, langsomt og lidt. Til gengæld er
Ukraine-donationer tidens hårdeste valuta, så det er givet, at den del vil
blive taget godt imod.
Selv hvis vi ser bort fra den snart ledige
NATO-post, er der gode grunde til, at den danske statsminister skal have noget
at vise frem. Besøget kommer påfaldende sent i præsidentperioden, hvilket kan
skyldes, at den aldrende præsident ikke modtager så mange gæster som
forgængerne. Men det er også en halvoffentlig hemmelighed, at blotlæggelsen af
aflytningssamarbejdet mellem Forsvarets Efterretningstjeneste og amerikanske
NSA har vakt misnøje i Washington, hvor netop dette samarbejde og dets
hemmeligholdelse har haft høj prioritet.
Ikkekandidaten
Men vi kommer alligevel ikke uden om
NATO-posten. I forbindelse med Folketingets afslutningsdebat onsdag sagde Mette
Frederiksen, at hun ikke har søgt noget job, og at hun ikke er kandidat til
posten. Det er givet sandt, da det ikke er en post, man søger, og da der ikke
er formelle kandidater. Nogle vil måske endda huske, at Anders Fogh Rasmussen i
sin tid brugte næsten identiske formuleringer, da hans kuffert allerede stod
pakket i Statsministeriet.
Illustration Gitte Skov
Vi er, må det indrømmes, i indiciernes verden, og skulle
det ende med en anden end Mette Frederiksen i toppen af NATO, vil hun kunne
henholde sig til sine offentlige udsagn. Hun søgte ikke noget job, hun var ikke
kandidat, og hvad pressen undervejs fandt på, er ikke hendes ansvar.
Men det er historien, der ikke vil dø, og det
er der mange grunde til. Herunder, at man på Statsministeriets foranledning hen
over pinsen kunne finde 21,9 milliarder kroner til Ukraine synkront med
forberedelsen af Washington-besøget.
Men allerede inden det var Mette Frederiksens
navn varmt, når der blev talt om Jens Stoltenbergs afløser, og det er ikke blot
i medierne, men ifølge kilder også i NATOs hovedkvarter, hvor hun endda anses
som en af de mest seriøse kandidater.
Logikken er nogenlunde som følger. De
østeuropæiske lande vil helst ikke have en sydeuropæer, franskmændene ikke en
brite, især tyskerne finder Estlands statsminister, Kaja Kallas, for
konfrontatorisk. Det efterlader Mette Frederiksen og den hollandske
statsminister, Mark Rutte, som de aktuelle favoritter, der er så ligeværdige,
at muligheden for at få en kvindelig generalsekretær kan blive afgørende. Der
er dog altid det forbehold, at den slags processer har et eget ulogisk liv, og
at spillet derfor kan væltes over ende flere gange inden NATOS topmøde i juli,
hvor navnet helst skal være på plads.
Næste ubesvarede spørgsmål er så, om Mette
Frederiksen overhovedet vil have posten, måtte den blive tilbudt. Hendes
erklæringer om, at hun ikke er kandidat og ikke har søgt nyt job, skal man som
nævnt ikke lægge alverden i. De er formelt sande, men ...
En kilde tæt på den socialdemokratiske top
udtrykker det således: »Jeg tror ikke, hun aktivt har søgt, men hvis man bliver
prikket på skulderen af de store hovedstæder, er det vel nærmest en pligt.«
Henholdende
Man kan dertil lægge, at udenrigsminister
Lars Løkke Rasmussen i så brede kredse, at det næppe er tænkt som en
statshemmelighed, har fortalt, at han har sagt til Mette Frederiksen, at han
vil anse det for et stort svigt, hvis hun forlader den regering, hun har sat i
søen. I samme fortælling skulle udenrigsministeren især have bemærket sig
statsministerens yderst henholdende svar.
Den advarsel har tilsyneladende ikke gjort
tilfredsstillende indtryk, for torsdag morgen fandt Løkke, der er til
udenrigsministermøde i Oslo, anledning til at gentage den offentligt overfor TV
2, der spurgte, om han ville tage imod et lignende tilbud:
»Jeg ville gøre mig mine overvejelser. For vi
har haft valg for kun et halvt år siden. Og vi har startet et helt nyt politisk
projekt i Danmark, som jo i høj grad også er personbåret i den forstand, at det
hviler jo på, at jeg selv stiftede et nyt parti med den raison d’etre, at vi
skulle lave en ny konstruktion i dansk politik, og at Mette Frederiksen, da
valget blev udskrevet, satte sin egen person ind på det. Det er lige løbet i gang.
Altså, det, synes jeg, rejser mange spørgsmål. Det er ikke nogen, jeg skal
svare på.«
Det sidste indikerer, hvilke problemer det
vil give for regeringen, hvis den skal have ny leder mindre end et år efter, at
SVM-konstellationen blev stablet på usikre ben. Mindst lige så store problemer
tegner sig for Socialdemokratiet, der kun delvist har en arvefølge liggende i
skuffen.
Partiets berømte og berygtede kaffeklubber
har under Mette Frederiksens formandskab ført en yderst tilbagetrukken rolle,
lige så har fraværet af egentlige fløje været nærmest historisk. Men allerede
rygtet om formandens mulige exit har vækket de slumrende spøgelser. Den
tidligere så magtfulde Morgenmadsklub lod allerede høre fra sig efter
regeringsdannelsen, hvor dens medlemmer følte, at både ministerposter og store
ordførerskaber var gået dem forbi. Nu er ærindet at fortælle, at partiet bør
ledes i en alliance mellem finansminister Nicolai Wammen og erhvervsminister
Morten Bødskov. Sidstnævnte er leder af Morgenmadsklubben.
Der er da heller ikke tvivl om, at Wammen er
den oplagte arvtager, måtte Mette Frederiksen rejse ud af landet. Dog er der en
del i folketingsgruppen og baglandet, der hellere så justitsminister Peter
Hummelgaard tage over.
Det er skel, der går på tværs af de eksisterende
kaffeklubber og mere handler om partiets sjæl. Bødskov og Wammen er pragmatiske
politiske operatører, for hvem magten kan synes at være et selvstændigt mål.
Over for det står mere ideologiske socialdemokrater som Hummelgaard, Mattias
Tesfaye og Kaare Dybvad Bek. De sidste støtter SVM-samarbejdet, men anser det
for en midlertidig tilstand, som Socialdemokratiet på et tidspunkt må videre
fra, hvis det vil have sin sjæl i behold.
Om de interesser kan forenes, er uvist.
Overvejende sandsynligt er det, at Nicolai Wammen er den potentielle afløser.
Freden i partiet afhænger af hans evne til at integrere de andre i en holdbar
alliance. Kan han ikke det, lurer nye formandskampe et sted i fremtiden.
Bliver det Wammen, vil næste problem være,
hvordan det påvirker dynamikken i regeringen. Som allerede omtalt er
udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen ikke begejstret over udsigten til et
skifte i toppen. Men hverken Venstre eller Moderaterne har med den aktuelle
situation i meningsmålingerne nogen interesse i at anfægte
regeringssamarbejdet.
Lægger man dertil, at Socialdemokratiet
besidder 50 af regeringens 89 mandater, tilsiger den politiske logik, at Mette
Frederiksens potentielle afløser i Socialdemokratiet også er hendes afløser i
Statsministeriet.
Det eneste, der kunne tale imod den udgang,
er det, man kan kalde dansk politiks Løkke-faktor. Altså det forhold, at
processer, der involverer Lars Løkke, ofte har det med at trodse alle
forudsigelser, og ikke mindst, at udenrigsministeren har en unik evne til at
sidde på den sidste stol, når musikken stopper.
Men trods alt tæller både den politiske logik
og Socialdemokratiets historiske selvfølelse efter alt at dømme tungere end
Løkke-faktoren. Siden Stauning har partiet med kun en enkelt ukurant udtagelse
under Besættelsen ikke været i regering uden at besidde statsministerposten.
Jeg hedder Troels Lund
Fra Venstre kommer der næppe nogen
udfordring, al den stund at partiet har problemer nok med sit eget lederskab.
For nylig bekendtgjorde Jakob Ellemann-Jensen, at han vender tilbage til både
formandspost og regering 1. august. Glæden over det har i Venstre ikke været
uden iblandet bekymring for, om det egentlig ikke var bedre at køre videre med
duoen Troels Lund Poulsen og Stephanie Lose i stedet for en formand, der måske
ikke kan stå distancen.
At der kun vil blive udvist afmålt nåde,
indikerede den fungerende forsvarsminister, da han på sit pressemøde blev
spurgt til en sag om mulig misinformation af Folketingets Finansudvalg i
forbindelse med indkøb af israelsk produceret artilleri. Lund Poulsen kendte
ikke sagens detaljer, men han havde bestilt en undersøgelse. Hvad Ellemann
måtte have vidst og ikke vidst, kunne han ikke sige noget om.
»Jeg er ikke Jakob Ellemann, jeg hedder
Troels Lund,« sagde han, hvilket jo er ubetinget sandt, men også en klar
melding om, hvad der venter den tilbagevendte formand i august.
Samlet set altså et billede af en regering,
hvis lederskab allerede efter et halvt år er usikkert på flere punkter, idet
man dog kan se bort fra, at Moderaterne skulle planlægge at skifte leder.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-22/samfund/pinsemiraklet-i-finansministeriet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar