ETNO
KULTUREL IDENTITET
Et
af de definerende træk ved den identitære strømning, er den måde
vi opfatter identitet på. Vi mener at identitet er baseret på både
kultur og etnicitet, og er på den måde et samspil mellem noget
dynamisk og noget kontinuerligt. Det er det vi kalder etnokulturel
identitet.
Vores
forståelse bygger på en helhedsopfattelse, hvor vi anerkender at
identitet er en kompleks størrelse, der ikke kan reduceres til
hudfarve, om du spiser frikadeller eller fejrer jul. I stedet handler
det om at være del af en lang historie, og den gradvise udvikling af
kulturelle praksisser, der har rod i det folk de er vokset ud af. De
forskellige dele kan ikke skilles ad, for det er helheden, der udgør
identiteten. Kulturen svæver med andre ord ikke frit i luften.
Vores
syn står derfor i modsætning til det gamle højre, hvor man typisk
har haft et ensidet syn på identitet, igennem forskellige
forståelser af race, IQ-kvotienter og så videre. På samme vis står
det også i modsætning til den opfattelse man har indenfor
liberalismen, nationalismen og på venstrefløjen, hvor man
udelukkende opererer med identitet som et kulturelt produkt, eller
som en legalistisk konstruktion der opnås igennem statsborgerskaber
eller valgdeltagelse.
Etnopluralisme – En introduktion
Et af den identitære strømnings basale principper, er det vi kalder etnopluralisme. Det er en grundlæggende tilgang, der adskiller grupper som Generation Identitær og den bredere identitære bevægelse både fra venstrefløjen, liberalister og den traditionelle højrefløj. Her vil vil gøre rede for, hvad etnopluralisme betyder.
Etnopluralisme – En introduktion
Et af den identitære strømnings basale principper, er det vi kalder etnopluralisme. Det er en grundlæggende tilgang, der adskiller grupper som Generation Identitær og den bredere identitære bevægelse både fra venstrefløjen, liberalister og den traditionelle højrefløj. Her vil vil gøre rede for, hvad etnopluralisme betyder.
Helt grundlæggende
Etnopluralisme
bygger på det faktum, at der ikke findes verdenskultur, men at
kultur altid er bundet til et folk: Kultur er altid et folks kultur.
Enhver kultur er etnisk kultur; er national kultur. Som mennesker er
vi altid bundet af den kultur, hvorfra vi kommer og ser verden
derfra. Dette betyder også, at når vi vurderer andre kulturer, gør
vi det med vores egne kulturelle briller på. Derfor findes der
heller ikke en objektiv målestok for kulturer, for en sådan vil
altid have rod i betragterens egen kultur. Som danskere er vi glade
for vor egen danske kultur, og den bredere europæiske sammenhæng,
som den indgår i. De fleste af os synes (forhåbentlig), at vores
kultur og værdier er langt overlegne andre folkeslags. Men dette er
ikke et objektivt faktum – det er derimod en subjektiv betragtning.
Ligegyldigt,
hvilken målestok man sætter op, fx graden af frihed, antallet af
opfindelser, rigdom eller hvad det nu kan være, vil det altid have
bund i ens egne kulturelle værdier og forudsætninger – det vil
være udtryk for det partikulære i ens egen kultur frem for det
universelle. Etnopluralismen er båret af denne erkendelse, og ser
nærmere de enkelte kulturer som noget, der har en værdi i sig selv.
Den danske kultur er således ikke værdifuld fordi den ”performer”
bedst på en række parametre, men fordi den er vores egen. Ligeledes
må man med rimelighed antage det samme om andre folkeslags kulturer
– at den har værdi for dem, og ikke skal vurderes efter vores egen
vilkårlige og kulturelt specifikke målestok. Etnopluralismen taler
med andre ord for værdien af de enkelte folkeslags kultur, og dermed
for en ægte mangfoldighed, forstået helt anderledes end når fx
venstrefløjen eller liberalister taler om ”mangfoldighed”.
Ægte mangfoldighed
De
to dominerende ideologier i dagens Europa: liberalismen og marxismen,
er begge materialistiske og universalistiske ideologier. De antager,
at mennesker uanset etniske og kulturelle tilhørsforhold
grundlæggende er ens, og er blinde overfor de enorme kulturelle
forskelle der er mellem folkeslag. Men lighederne mellem mennesker på
tværs af kulturer er ganske få, og forskellene er enorme.
De
fleste ligheder ligger i det, som vi har til fælles med dyrene –
vores kropslige funktioner, vores basale reaktioner og den slags.
Derudover findes der en række ”human universals”som man kalder
dem, men det er en forholdsvis kort liste. Det som gør os
menneskelige er alt sammen noget, der er partikulært frem for
universelt. Mennesket er et kulturvæsen og kultur er aldrig
universel, men altid partikulær. De universalistiske ideologier har
en destruktiv virkning på de enkelte specifikke kulturer, og
arbejder for at udviske dem.
Marxismen
i sin rene form har været på retur i Europa siden murens fald, men
dengang der var en sammenhængende Østblok med centrum i Moskva, så
man hvordan kommunismen forsøgte at skabe en enshed imellem landene
på den anden side af Jerntæppet.
Stærke
lokale kulturelle og religiøse udtryk blev forsøgt afskaffet og
måske endda forbudt, og man forsøgte at erstatte det med en
internationaliseret ”arbejderkultur”, som skulle skabe troskab
til staten frem for folket, og solidaritet med det verdensomspændende
proletariat. Østblokken findes ikke mere, men den marxistisk
inspirerede venstrefløj lever videre i Vesteuropa, hvor man fortsat
forsøger at nedtone de partikulære kulturelle udtryk, og nu
forsøger at argumentere for en grundlæggende menneskelig
ensartethed, mens man arbejder for at øge masseindvandringen.
En
langt stærkere nedbrydende kraft end marxismen, er liberalismen. I
sin dyrkelse af markedet som det højeste princip for organiseringen
af samfundet, er den helt blind for det kulturelle. Her er tale om
ting, der kan måles og vejes, og din kultur er underordnet, så
længe du kan indgå som en del af markedet, både som arbejder og
som forbruger. Det økonomiske menneske handler rationelt med henblik
på egne endemål, og agerer på markedet. Har industrien brug for
flere arbejdere, så importerer vi dem da bare fra andre lande, og
modtagerlandets borgere må afholde de økonomiske, sociale og
kulturelle udgifter, i form af socialhjælp, øget kriminalitet,
problemer i skoler og andre institutioner, og et fuldstændigt ændret
samfund.
Men
liberalismen åbner ikke kun for importeret arbejdskraft, men også
for de globale markeder og en strøm af billige produkter, der er de
samme ligegyldigt, hvor du kommer hen. Et ensrettet globalt marked,
der kvæler det lokale og i dag gør, at det kan være svært at se
om du befinder dig i en storby i USA, Europa eller Asien.
I
modsætning til disse globalt orienterede tendenser fra venstre og
højre står etnopluralismen fast på, at de enkelte kulturers
værdier og udtryk bør være styrende, snarere end et globalt
markedsprincip eller den internationale socialisme. Etnopluralismen
er et ønske om en ægte mangfoldighed, som kun kan findes, hvis der
er forskellige levende kulturer og folkeslag, frem for det
globaliserede samfund med sin enshed i form af kebabshops,
burgerbarer og kædebutikker på hvert gadehjørne, en godt blandet
befolkning importeret efter behov for falsk ”diversitet” og
efterspørgsel efter arbejdskraft, og kommercialiseret underholdning
fra verdensproducenterne bragende ud af alle skærme og højtalere.
Imod overherredømme – for forskellighed
Vi
europæere har i høj grad været gode til at udbrede vore egne idéer
til andre steder, både igennem krige og erobringer, men også
igennem vores kolonier, hvor vi ofte medbragte vores religion, vores
værdier og vores måde at indrette samfundet på. Dengang var vi
ganske åbne omkring det – de lokale befolkninger skulle lære af
os, for vi vidste bedre, mente vi.
Med
de universalistiske ideologier følger også idéen om universelle
rettigheder og værdier. I dag er kolonitiden bag os, men vi
fortsætter med at udbrede europæiske idéer til resten af verden,
denne gang mindre åbent end i fortiden. Nu gemmer vi vores
udbredelse af egne værdier bag uærlig medmenneskelighed. For
menneskerettigheder, det liberale demokrati med mere, er idéer som
kommer fra Europa. De er ikke universelle, men opstået her hos os,
hvor ting som ytringsfrihed og demokrati er opfundet, og derfor også
giver mening. Det er ikke uden grund, at det er de vestlige lande,
der lever op til menneskerettighedernes krav. De består i nogen grad
af rettigheder, som vi under alle omstændigheder ville have i vores
lande, ligegyldigt om der var en menneskerettighedserklæring eller
ej. Hos os har vi fx ikke ytringsfrihed fordi det er en
menneskerettighed, det er derimod en politisk sikret rettighed, der
har dybe rødder blandt europæere.
Vi
er endda villige til at gennemtvinge disse i Vesten opfundne
universelle rettigheder med vold ind imellem. Eksempelvis var det med
henvisning til menneskerettighederne, at et enigt Folketing sendte
bombefly til Nordafrika og dermed var med til at kaste regionen ud i
den ustabilitet vi siden har set, som også har påvirket os her i
Europa.
Som
etnopluralist anerkender man, at den forskellighed, der findes mellem
folkeslag, også kommer til udtryk i forskellighed i styreform,
værdier og rettigheder. Hvad der giver mening for den anden, giver
ikke nødvendigvis mening for os, og omvendt.
Store forskelle
Netop
forskelligheden fra den anden, er det som er med til at skabe
identiteten hos et folk. Selv et folkeslag som det svenske, som vi
har så utroligt meget til fælles med, er vi også forskellige fra
på mange måder, både i sprog, kultur og derfor også politik.
Bevæger vi os udenfor Europa, er forskellene naturligvis langt
større.
Hos
meget fremmede folkeslag finder man andre opfattelser af tid, fysiske
rum og hvordan man systematiserer verden, end dem man har i Europa.
Hos os har det sidste sin oprindelse hos Carl von Linné, der satte
arter af planter og dyr i system, og dermed lagde grunden for den
moderne nomenklatur, hvormed vi organiserer den biologiske verden.
Anderledes har det set ud i andre lande, som fx Kina, hvor man
inddelte dyr og planter efter andre kategorier end os. Selv den måde,
hvorpå vi forstår verden omkring os, hænger i høj grad sammen med
den etnokulturelle sammenhæng, hvorfra vi møder den.
De
sprog vi taler er i høj grad også med til at forme vores forståelse
for verden. Der er ting, der er uoversættelige mellem sprog, fordi
samspillet mellem folk, kultur og sprog ikke tillader det. Sprog som
ligger udenfor vores egen indo-europæiske sammenhæng, har ofte helt
andre grammatiske muligheder og kulturen er således indlejret i
sprogets strukturer, og er med til at definere de forskelle, der gør
enhver universalisme umulig.
Frisættelse af kulturen
I
konservative kredse taler man ofte om at bevare kulturen, og selv om
dette er meget sympatisk er det langt fra nok. Bevarelse eller
beskyttelse af vores kultur er ikke dækkende, fordi det implicit
indebærer, at kulturen er statisk, og at den skal beskyttes fra
globaliseringens rivende udvikling for at kunne bevares som den er.
Et levende folk har en levende kultur, som er i udvikling. Men for
etnopluralisten er det vigtigt, at udviklingen sker på egne
præmisser, frem for på præmisser sat af globaliseringslystne
eliter. Derfor mener Generation Identitær, at det er bedre at tale
om en frisættelse af kulturen, end at tale om bevarelse og
beskyttelse.
Frisættelse
fra den masseindvandring, der er skabt som resultat af
markedssamfundets behov for arbejdskraft eller af humanistisk
orienteret asylpolitik drevet af selvhad. Ligeledes også en
frisættelse fra den ensrettende globale bølge, der eroderer de
lokale kulturer og fylder vores gader, stræder og hoveder med
verdensomspændende forbrugerkultur, og kvæler det lokale med en
konstant strøm af ensrettede produkter i form af fx maskinproduceret
føde eller globaliseringsbegejstrede TV-serier.
Et skift
Etnopluralisme
handler således om at skabe plads til, at de enkelte kulturer kan
trives og udvikle sig frit. Dette er svært, for ikke at sige
umuligt, hvis der pludselig skabes store demografiske forandringer,
som vi har set det foregå de sidste mange år i Danmark, siden
masseindvandringens begyndelse. Dette nye fænomen, hvor store
mængder migrerer på meget kort tid, medfører at
befolkningssammensætningen ændres i en sådan grad, at den lokale
kultur forandres. Gadebilledet ændres, der fejres andre højtider,
fremmede religioner fylder og meget andet. Etnopluralisten
fastholder, at en masseindvandring som den vi har set, er og bliver
en ødelæggende kraft for det lokale.
Skal
kulturen for alvor frisættes, skal den prioriteres både af
befolkning og ikke mindst politisk. I en verden, hvor universelle
værdier har været normen i så mange år, er etnopluralismens skift
mod det partikulære mere end tiltrængt. Det er absolut nødvendigt,
hvis der også skal eksistere et Europa i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar