tirsdag den 31. august 2021

 


MAN DISKUTERER MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT, MEN DER ER ET HAV AF INDVANDRERE, SOM IKKE ER PARATE TIL AT ARBEJDE – SÅ SIG DOG LIGEUD , HVORFOR DET ER SÅDAN..



Der er tryk på dansk økonomi, og det fører til akut mangel på arbejdskraft i mange danske virksomheder. Derfor er der nu gang i de politiske forslag til, hvordan man får flere mennesker i arbejde.

 

Senest har De Konservative og De Radikale fremlagt et fælles forslag: Topskattegrænsen skal hæves. Skatten skal lettes i bunden (øget beskæftigelsesfradrag). Og man skal sænke beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft, så flere udlændinge kan komme ind på det danske arbejdsmarked.

 

Det skal give økonomiske incitamenter at tage et arbejde og til at arbejde mere.

 

Så er det, at man naivt kan spørge: Hvorfor hedder det sig, at vi mangler arbejdskraft? Der er jo masser af ikke-vestlige indvandrere, der går ledige på overførselsindkomst.

 

Hvorfor strømmer de ikke ud på arbejdsmarkedet nu, hvor det skriger på arbejdskraft?




 

Det siger De Konservative og De Radikale ikke noget om. De fleste andre partier gør det heller ikke.

 

Problemet er, at der er noget helt skævt i debatten om øget beskæftigelse.

 

Som om vi bare skal dreje på nogle økonomiske skruer

Debatten føres, som om man bare skal dreje på nogle økonomiske skruer, og så vil flere mennesker få lyst til at arbejde mere.

 

Det er rigtigt et stykke ad vejen. Økonomiske incitamenter kan få flere til at finde et arbejde eller arbejde mere.

 

Men det er langt fra hele historien. Med til denne historie hører, at vi nu har fået en stor gruppe ikke-vestlige indvandrere i vores samfund. Og i denne gruppe er der mange, der bevidst holder sig uden for arbejdsmarkedet – i hvert fald det ’officielle’ arbejdsmarked.

 

Man ved ikke, om man skal grine eller græde

Der er ikke bare økonomiske barrierer for, at de tager et arbejde. Der er også store kulturelle barrierer. For eksempel muslimske mænds enorme kontrol med deres koner og døtre. Disse mænd vil ikke have, at familiens kvinder færdes på arbejdsmarkedet blandt fremmede mænd.




 

Kvinderne i familien er ikke selvstændige kvinder. De er familieoverhovedets kvinder. Han bestemmer, om de skal tage et arbejde. Og meget ofte forhindrer han konen eller døtrene i at tage et arbejde.

 

Man ved ikke, om man skal grine eller græde, når man ser en samfundsdebat, der foregøgler, at bare disse kvinder får tilstrækkelige økonomiske incitamenter, så skal de nok gå fra passiv forsørgelse på det offentliges regning til aktivt arbejdsliv.

 

Der er lavet endeløst mange projekter for at få ikke-vestlige indvandrerkvinder i arbejde. Der er for eksempel ’opkvalificeringskurser’, hvor somaliske kvinder skal bruge deres evner til at lave somalisk mad som et springbræt til arbejdsmarkedet – uden nogen mænd i nærheden.  Så går der tid med det.

 

Kultur og paralleløkonomi

Der er to hovedårsager til, at de mange anstrengelser for at få ikke-vestlige indvandrere i arbejde giver så beskedne resultater:

 

Den ene er den kultur, som er medbragt fra den muslimske verden. Med ekstrem social kontrol fra mændene parret med ringe kvalifikationer og måske ringe motivation hos kvinderne.

 

Den anden årsag er, at hel del indvandrermænd har deres helt paralleløkonomi ved siden af den officielle økonomi. Denne paralleløkonomi foregår for en væsentlig dels vedkommende uden for myndighedernes rækkevidde.

 

Man kan få et vist indtryk af disse aktiviteter ved at læse politirapporterne. Man får også en fornemmelse af, at det er en verden for sig, når man hører om indvandrere, der ikke har nogen officielt synlig indtægtskilde.

 

Den enorme sociale kontrol med kvinderne og den livlige paralleløkonomi (sorte økonomi), som en del af  mændene tjener penge på, er helt centrale for at forstå, hvorfor ikke-vestlige indvandrere bidrager så forholdsvis lidt til den officielle samfundsøkonomi.

 

Masser af jobs – ingen interesserede

Det er samtidig en vigtig del af forklaringen på, at virksomheder henvender sig til jobcentrene med tilbud om arbejde – hvorefter de oplever, at kun meget få ledige er interesserede i at få dette arbejde.

 

I dag kan Berlingske således berette om rengøringsfirmaet De 5 Stjerner, der meddelte Jobcenter København, at man havde job til 450 ledige. Men ifølge avisen resulterede det kun i … 2 nye medarbejdere!

 

Det er helt absurd. Og denne absurditet finansieres af de danske skatteydere.

 

Økonomisk dødvægt og samfundssind

Selvfølgelig skal vi have en debat om, hvilke økonomiske incitamenter der kan trække flere ud på arbejdsmarkedet. Det er fint, at De Konservative og De Radikale inviterer til fornyet debat om dette – selv om man må være uenig i en del af det, de foreslår.

 

Men frem for alt er det afgørende at slå fast, ikke-vestlige indvandrere udgør en kæmpemæssig økonomisk dødvægt på det danske samfund. Det kan man ikke bare passivt acceptere.

 

Dette handler ikke om højere topskattegrænse og øget beskæftigelsesfradrag – i hvert fald ikke primært.

 

Dette handler i høj grad om kultur og samfundsværdier.

 

Det handler om samfundssind eller mangel på samme.

 

Det handler om arbejdsmoral.

 

Det handler om et kvindesyn, der er undertrykkende, samtidig med at det unddrager det danske samfund en arbejdskraft, der kunne og burde have gjort nytte i vores samfund.

 

Nogle ikke-vestlige indvandrere gør en god indsats på det danske arbejdsmarked – det skal vi glæde os over. Men alt for mange gør det ikke.

 

De hænger fast i en kultur, som skaber alvorlige problemer for det danske samfund.

 

Man leder forgæves

Det er helt uhyrligt, at det danske samfund bliver ved med at finde sig i det. Det er helt uhyrligt, at en virksomhedsleder tilbyder arbejde til 450 personer – hvorefter kun to (2!) stiller sig til rådighed.

 

Problemet drejer sig ikke kun om indvandrere. Der er også danskere, der smyger sig udenom at gøre en indsats på arbejdsmarkedet.

 

Men det er åbenbart, at vi har store problemer med indvandrere, der vender ryggen til det danske samfund – herunder det danske arbejdsmarked.

 

Man leder dog forgæves, hvis man vil læse noget om dette i det fælles oplæg fra De Konservative og De Radikale.

 

https://denkorteavis.dk/2021/man-diskuterer-mangel-paa-arbejdskraft-men-der-er-et-hav-af-indvandrere-som-ikke-er-parate-til-at-arbejde-saa-sig-dog-ligeud-hvorfor-det-er-saadan/?fbclid=IwAR3LQ0p031ulqs1f0VS6cbB0h6mt73HvIPMzmfaUlV09Q1ybkPZ1uIZt9XA

 

EVIGHEDS – BISTANDSKLIENTER



Af Kirsten Damgaard, psykolog  & uddannelses-og erhvervsvejleder

 

Hver fjerde kvinde på uafbrudt kontanthjælp i ti år eller mere er en kvinde med ikke - vestlig baggrund. Det viser en ny opgørelse fra Beskæftigelsesministeriet.

 

Kvinder fra de såkaldte MENAPT-lande, der tæller lande fra Mellemøsten, Nordafrika samt Pakistan og Tyrkiet udgør bare to procent af befolkningen i den arbejdsdygtige alder mellem 18 og 65 år.

 

Men i statistikkerne over personer, der uden afbrydelser har modtaget kontanthjælp i ti år eller mere, udgør de 20 procent, altså hver femte.

 

Ikke-danske problematikker

Jobcenter København er nu opmærksom på at “den overrepræsentation skyldes noget andet end de problematikker, vi generelt observerer og arbejder med hos langtidsledige”.

 

Det lyder  endvidere som at jobcentret forventer at problemerne i vid udstrækning kan løses af socialrådgivere, hvis de altså får tid til arbejdet ( jfr. Charlotte Storm Berlingske.dk 08.03)

 

Hvorfor tester vi ikke?

I årene 2012 -14 forsøgte jeg at få jobcenter CBSI Nørrebro i København ( for borgere med indvandrerbaggrund og utilstrækkelige danskkundskaber) med på et udviklingsprojekt.

 

Min tanke var at teste kursister der ikke rykkede sig sprogligt for personlige, sociale og kulturelle problemstillinger – herunder begavelse.

 

Det lykkedes ikke. En afvisning lød at disse voksne, jo havde klaret sige hele livet indtil nu, uden at blive henvist til psykologiske undersøgelser.

 

Jeg mente dengang, at der var behov for en “skolepsykologisk ” afdækning af mange af kursisternes problemstillinger ligesom man fx gør i grundskoler og gymnasium, når man observerer mistrivsel eller for ringe læring. Det er min opfattelse af megen af ledelsens og erhvervs- og uddannelsevejledernes modstand  på CBSI skyldtes berøringsangst for at stemple disse svage personer negativt.

 

Problemer fra barndom og opdragelse

Psykolog Karin Riber har påvist i et mindre forskningsprojet om arabiske flygtninge, at mange af deres traumer stammer fra barndommen, og ikke fra flygtningesituationen.

 

Der gælder altså nærmiljøet/opdragelsen og i sidste ende den muslimske traditionelle kulturs tilgang til begreber som individets udvikling. Sagt på en anden måde for megen ligegyldighed, for lidt frihed , for ustimulerende, for megen vold.

 

Læs selv her.

 

De nye tal fra Beskæftigelseministeriet og Jobcenter Københavns observationer tyder på at grundig afdækning”a la  psykolog Riber” af problemstillingerne hos især de langvarigt offentlig forsørgede indvandrerkvinder kunne være på sin plads.

 

Det vil sandynligvis efterfølgende blive dyrt for samfundet, for megen omsorgssvigt og dårlig begavelse kan ikke repareres. Det kan så blive fortsat kontanthjælp eller førtidspensioner …

 

Måske vil  ansvarlige politikere herefter  ønske udvidet screening fremover, før opholdstilladelser uddeles i gæstearbejdergruppen og ved familieetablering med import af brud eller brudgom fra MENAPT-lande?

 

https://denkorteavis.dk/2021/331222/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Jarl Cordua: STATSMINISTERENS SIKKERHEDSPOLITISKE SORTSYN Det stopper, når det kommer til at vælge pensionsalder fremfor forsvar I fors...