FE-sagen. I betragtning af
hvor store kanoner, der hidtil er blevet kørt i stilling mod Lars Findsen, er
det påfaldende, at tre forhold i den oprindelige sigtelse nu er droppet, og at
andre ikke længere henføres under den skrappe § 109.
BJERGET, DER FØDTE EN MUS
Anklagemyndigheden har den 16. september udsendt en pressemeddelelse om,
at der rejses tiltale mod den suspenderede chef for Forsvarets
Efterretningstjeneste, FE. Det sker ni måneder efter, at Lars Findsen og tre
andre efterretningsfolk til offentlighedens store forbløffelse blev anholdt og
sigtet efter straffelovens § 109.
Forbløffelsen skyldtes dels det helt
usædvanlige, at sagen omfattede en så højtstående person med ledende poster i
de hemmelige tjenester gennem en årrække. Findsen har også været chef for
Politiets Efterretningstjeneste, PET, og departementschef i
Forsvarsministeriet. Desuden var det en overraskelse, at anklagen handlede om
læk af højt klassificerede oplysninger, som ifølge anklagemyndigheden var
omfattet af en paragraf med en strafferamme på fængsel indtil 12 år, der ikke
har været anvendt i 42 år.
Findsen blev den 17. februar løsladt af
landsretten efter at have tilbragt 71 døgn i varetægtsfængsel med besøgs- og
brevkontrol. I rettens kendelse blev det lagt til grund, at der var begrundet
mistanke med hensyn til seks ud af ni anklagepunkter, men ikke fornødent
grundlag for at holde ham varetægtsfængslet.
Af den aktuelle pressemeddelelse fremgår det, at tiltalen nu omfatter i alt seks forhold. Den angår overtrædelse af § 109, stk. 1, ved i flere tilfælde at have røbet hemmeligheder af betydning for statens sikkerhed »og/eller« overtrædelse af den almindelige bestemmelse om tavshedspligt i § 152, som i stk. 2 har en strafferamme på fængsel indtil to år under særligt skærpende omstændigheder.
Lars Findsen omtalte fredag i en udtalelse til Ritzau sagen mod ham som
»vanvittig«.
Pressemeddelelsen kan godt efterlade det indtryk, at det
var bjerget, der fødte en mus.
I betragtning af hvor store kanoner, der
hidtil er blevet kørt i stilling mod Lars Findsen, er det påfaldende, at tre
forhold omfattet af den oprindelige sigtelse nu er droppet, og at nogle forhold
ikke længere henføres under den skrappe § 109, men under den langt lempeligere
bestemmelse i § 152. Hertil kommer, at sagen nu skal køre som domsmandssag med
udsigt til en straf, der vil ligge langt under de 12 års fængselsstraf, som er
maksimum i § 109.
Til sammenligning kan det nævnes, at straffen
i egentlige spionagesager sædvanligvis er fængsel i seks eller otte år. Derimod
ligger strafniveauet for overtrædelse af »den milde spionagebestemmelse« i §
108 på fire til otte måneders fængsel.
Ønsket om at afvikle sagen som domsmandssag
kan muligvis bero på overvejelser om, at det er uhensigtsmæssigt at sætte hele
det store og besværlige apparat med nævningebehandling i gang. I en nævningesag
er der mange aktører involveret, hvilket kan være upraktisk i en sag om
statshemmeligheder. Det kan også være nemmere for anklagemyndigheden at holde
to domsmænd end seks nævninge på sporet.
FORUD FOR FE-SAGEN havde
ikke mange hørt om straffelovens § 109. Paragraffen kriminaliserer læk af visse
statshemmeligheder og har en strafferamme på fængsel indtil 12 år. Første del
af paragraffen har følgende ordlyd:
»Den, som røber eller videregiver meddelelse
om statens hemmelige underhandlinger, rådslagninger eller beslutninger i sager,
hvorpå statens sikkerhed eller rettigheder i forhold til fremmede stater beror,
... straffes med fængsel indtil 12 år.«
Tidligere er § 109 kun blevet trukket frem af
det dunkle ved et enkelt tilfælde. Det var i sagen mod DDR-spionen Jörg Meyer,
som i midten af 1970’erne fik en dansk kvindelig stud.mag. til at tage
ansættelse i Udenrigsministeriet og derfra udsmugle et antal dokumenter.
Østtyskeren blev i 1979 idømt seks års fængsel for forsøg på spionage ved at
skaffe sig klassificeret materiale.
Bestemmelsen i § 109 indgik i dommen som
følge af, at det efter spionagebestemmelsen i § 107 er angivet som en skærpende
omstændighed, hvis sagen drejer sig om de i § 109 nævnte forhold. Derudover
forekommer der ingen tilfælde af hverken fuldbyrdet overtrædelse af § 109 eller
forsøg herpå, heller ikke som led i afgørelser efter § 107, stk. 2.
Medierne har på grundlag af oplysninger fra
anonyme kilder kunnet
afdække, at anklagerne mod Findsen hviler på efterforskning, der har
omfattet såvel telefonaflytning som rumaflytning af samtaler i hans privatbolig
og sommerhus. Efter det foreliggende vedrører sigtelserne samtaler med to
journalister fra etablerede dagblade samt samtaler med Findsens mor, bror,
kæreste og ven/tidligere kollega.
Et af punkterne i sigtelsen knytter sig til
Berlingskes oplysninger om den aftale, som efter det oplyste er indgået for år
tilbage mellem danske og amerikanske myndigheder om tapning af telekabler på
dansk jord. Berlingske kunne den 27. juni oplyse, at det var med hensyn til
dette punkt samt et par af de andre, at Østre Landsret ikke mente, der var
begrundet mistanke.
BESKYTTELSESINTERESSEN I § 109 er fortroligheden omkring hemmelige aftaler med
andre lande. Den omfatter ikke ethvert tilfælde, hvor nogen røber eller
videregiver fortrolige oplysninger af betydning for statens sikkerhed. Det
grundlæggende formål med bestemmelsen er at værne om fortroligheden i
forbindelse med statens hemmelige forhandlinger med fremmede magter.
Nøgleordet er »underhandlinger«, som er et
gammelt udtryk for »forhandlinger«. Det er svært at se, hvem den anden part i
de hemmelige forhandlinger skulle være, hvis ikke en fremmed stat. I den givne
kontekst ville det næppe give megen mening at tillægge bestemmelsens ordlyd en
bredere betydning. Med afsæt i »forhandlinger« som bestemmelsens sproglige
omdrejningspunkt indskrænkes dens anvendelsesområde yderligere i kraft af
tilføjelsen om, at det skal dreje sig om forhandlinger mv., der har betydning
for statens sikkerhed, rettigheder i forhold til fremmede stater – eller
betydelige samfundsøkonomiske interesser over for udlandet.
Strafansvar for krænkelse af tavshedspligt
ved videregivelse af andre typer af fortrolige oplysninger af betydning for
statens sikkerhed kan ifaldes efter andre bestemmelser. Det kunne for eksempel
være oplysninger om efterretningsrapporter, trusselsvurderinger, kapacitet,
beredskabsplaner, bemanding og organisationsstruktur, tekniske installationer,
lokaliteter eller bygningsforhold.
Sådanne forhold vil efter omstændighederne
kunne indebære pådragelse af strafansvar efter forbuddet mod beskrivelse af
militære installationer med videre, de generelle bestemmelser om krænkelse af
tavshedspligt, bestemmelsen om tjenesteforsømmelse eller den militære
straffelovs paragraf om »krigsforræderi«, der blandt andet omfatter at give
fjenden underretning om det danske militære forsvars forhold, herunder forhold
vedrørende kommunikations- eller informationssikkerhed.
I så fald er retsstillingen helt anderledes
end i en sag om § 109, både i med hensyn til reglerne om mediernes
kildebeskyttelse, politiets efterforskningsmetoder og bevisførelse under
domsforhandlingen.
I overensstemmelse med ordlyden i § 109 er
det i forarbejderne entydigt lagt til grund, at bestemmelsen alene omfatter
meddelelser til uvedkommende, der ikke allerede kender oplysningerne.
Betydningen af denne afgrænsning for bedømmelsen af anklagerne i de aktuelle
sager beror selvsagt på en konkret bevisvurdering såvel som en retlig
kvalificering.
Om § 109 er overtrådt i sagen mod Lars
Findsen, vil det nu være op til domstolene at bedømme.
Det er i sig selv et demokratisk problem, at
den danske straffelov indeholder en meget alvorlig, men antikveret bestemmelse
med et anvendelsesområde, som der er omfattende ukendskab til. Dette kan lægge
hindringer i vejen for kritisk og undersøgende journalistik.
Jørn
Vestergaard er professor emeritus i strafferet ved Det Juridiske Fakultet på
Københavns Universitet. Dele af hans analyse bygger på en længere videnskabelig
artikel om samme emne, som han har udgivet i tidsskriftet Juristen.
Kilde:
https://www.weekendavisen.dk/samfund/bjerget-der-foedte-en-mus
Ingen kommentarer:
Send en kommentar