fredag den 2. september 2022

 


Frisættelse. I Frankrig har det muslimske hovedtørklæde været forbudt ved lov i skoler og gymnasier siden 2004. Men har det så fremmet integrationen og ligestillingen og dæmmet op for den sociale kontrol?

TILSLØRET ISLAMISME

PARIS – Set med franske briller ligner det et dansk deja-vu, at forfatteren Salman Rushdie blev livsfarligt såret i et knivattentat, få dage før debatten om et forbud mod islamiske hovedtørklæder blussede op i Danmark.

For det iranske præstestyres fatwa mod den britisk-amerikanske forfatter på grund af hans roman De sataniske vers faldt også sammen med debatten om hovedtørklædet i Frankrig: Året var 1989.

Åstedet for den franske debat var pariserforstaden Creil, cirka 60 kilometer fra den franske hovedstad. Tre 13-14-årige skolepiger, Leila, Fatima og Samira, blev bortvist, fordi de nægtede at følge deres rektors ordre om at tage tørklædet af, når de gik i skole.

Rektoren mente, at tørklædet var i modstrid med den franske folkeskoles kodeks, der hviler på den veletablerede verdslighedslov fra 1905, der strengt adskiller kirke og religion fra stat og offentlige myndigheder og embeder. Der er således hverken kirkeministerium, kirkeskat eller offentligt betalte præster i Frankrig, hvor heller ikke kirkebryllupper er juridisk gyldige, men blot kristen staffage.


Et år efter forbuddet mod hovedtørklæder trådte i kraft, havde undervisningsministeriet i Frankrig registreret 47 bortvisninger og omkring 15 indskrivninger til hjemmeskoling.

Tørklædesagen røg hurtigt til tops i den offentlige debat, og af frygt for at gå det antimuslimske Front Nationals ærinde, sendte den daværende socialistiske regering sagen videre til landets øverste administrative myndighed, Statsrådet. Her slog man noget lunkent fast, at »tørklædet ikke i sig selv var undertrykkende«, men at man i øvrigt ville overlade det til lokale myndigheder at løse eventuelle tvister. Dem var der en del af i de følgende år, og mange skoler og gymnasier forsøgte sig med uhensigtsmæssige og besværlige lappeløsninger som enerums- eller fjernundervisning af de muslimske elever, der nægtede at aflægge tørklædet.

Fem år senere fulgte et cirkulære fra den nu borgerlige regering, der de facto forbød »udfordrende tegn på religiøse eller politiske tilhørsforhold« – uden dog at have status af en egentlig lov. 

Det førte til endnu en hidsig debat, der resulterede i bortvisning af 200-300 skole- og gymnasieelever, flere demonstrationer og enkelte sultestrejker. Og efter endnu ti år med jævnligt opblussende tørklædestridigheder fulgte så et egentligt lovforbud i 2004.

Den heftige debat i Algeriet og i Tunesien vidner om, at hovedtørklædet også for muslimer er et islamistisk symbol.

Det skete dog først, efter at en uafhængig kommission grundigt havde gransket alle de problemer – og fordele – der ville være forbundet med at forbyde såvel hovedtørklædet som andre »ostentative (tilskuestillende, red.) religiøse beklædningsgenstande«, som det kom til at hedde i den endelige lovtekst.

Til at begynde med var tre fjerdedele af kommissionens medlemmer faktisk imod et forbud, men vidnesbyrd fra snesevis af intellektuelle, forfattere, politikere, religiøse overhoveder og sociologer fik kommissionen til at skifte mening. Formanden, Bernard Stasi, endte med at konkludere, at »hovedtørklædet er et redskab til fremmedgørelse af kvinden«, og at man derfor anbefalede et forbud.

Islamismens udbredelse

Den algeriske forfatter Boualem Sansal, der vidnede for kommissionen om situationen i sit hjemland, fortalte mig for nogle år tilbage, at han anså »hovedtørklædet for at være islamisternes trojanske hest«. På overfladen ser det uskyldigt ud, men slipper man det inden for portene, har man lukket fjenden ind.

Han mindede om, at man i Algeriet i begyndelsen af 1990erne havde præcis de samme diskussioner om, hvorvidt man i demokratiets navn skulle give demokratiets fjender plads. Her endte flere års blodig borgerkrig med en våbenhvile og et sekulært styre, der dog er under konstant pres fra religiøse fundamentalister. Hovedtørklædet er i dag tilladt i Algeriet – i modsætning til de mere tildækkende niqab og chador, men den heftige debat i Algeriet (og i Tunesien) vidner om, at hovedtørklædet også for muslimer er et islamistisk symbol.

Også filosoffen Elisabeth Badinter, der ligeledes vidnede for kommissionen og var blandt de første til at protestere mod hovedtørklædet i 1989, har talt dunder mod hovedtørklædet, som hun kalder et politisk redskab for islamismens udbredelse.

Omend hun frygter, at det måske allerede er for sent at standse islamismens fremmarch i Frankrig. »Islamisterne kunne jo nu se, at der ikke skulle mere end tre småpiger til for at sætte den franske verdslige republik på den anden ende,« som hun sagde med et suk, da jeg interviewede hende i fjor.

De største modstandere mod et forbud af hovedtørklædet er ikke overraskende de religiøse muslimske organisationer, heriblandt UOIF, Union des organisations islamiques de France, der har forbindelser til Det Muslimske Broderskab.

Organisationen kalder forbuddet »en lidelse for dem, der døjer med de skæbnesvangre konsekvenser af den ulovlige lov« og insisterer på, at det er en del af pigernes kultur, og de selv bør kunne bestemme, om de vil bære hovedtørklæde eller ej.

To muslimske piger har også appelleret til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg, som imidlertid i 2005 underkendte deres klage med henvisning til, at »verdsligheden er indskrevet i den franske forfatning«, og at målet med loven er »at holde det verdslige imperativ i hævd i grund- og gymnasieskolen«.

Positive resultater

Spørgsmålet er så, hvilke konsekvenser forbuddet har haft.

Umiddelbart ser det ikke ud til, at der har været den kraftige modreaktion fra de muslimske miljøer, som man ellers kunne have frygtet.

Et år efter loven trådte i kraft, havde undervisningsministeriet kun registreret 47 bortvisninger og omkring 15 indskrivninger til hjemmeskoling.

Men selvom det stod i loven, at effekten skulle opgøres et år efter ikrafttrædelsen, er der ikke lavet en fyldestgørende opgørelse over, hvor mange muslimske piger der er skiftet til muslimske eller katolske privatskoler (som i modsætning til det danske forslag ikke er omfattet af forbuddet) eller ligefrem har forladt skolen efter det fyldte 16. år, hvor undervisningspligten ophører.

En af årsagerne til dette – som man nok burde have kunnet forudse – er, at det ikke er tilladt for staten i Frankrig at lave statistikker på grundlag af religion eller etnicitet.

En rapport fra den islamiske organisation UOIF anslog året efter, at der var tale om cirka 800 piger på landsplan, der havde skiftet til privatskole, hjemmeundervisning eller ligefrem var fraflyttet landet.

Det er vanskeligt at vurdere oplysningernes validitet, men uanset hvad synes omfanget at være forsvindende lille i forhold til landets samlede antal på over 12 millioner elever.

Den eneste større empirisk underbyggede undersøgelse af lovens effekt på unge pigers skolegang kom i februar i år.

Den konkluderer, at allerede cirkulæret, der forbød tørklædet i 1994, førte til en væsentlig forbedring i »de unge kvinders akademiske integration«.

»Forbuddet førte både til en markant forbedring af uddannelsesniveauet for kvindelige elever af muslimsk oprindelse og til en stigning i antallet af blandede ægteskaber,« konkluderer rapportens forfattere, Éric Maurin fra Paris School of Economics og Nicolás Navarrete fra City University i London.

De er ikke i tvivl om, at stigningen må skyldes cirkulæret, og at der tale om en kausal sammenhæng og ikke blot en tilfældig korrelation. Dels fordi der ikke fandt en lignende stigning i uddannelsesniveauet hos de mandlige muslimske elever sted, dels fordi der ingen andre umiddelbare forklaringer er at finde.

De mener således at kunne konkludere, at cirkulæret har afstedkommet en bedre integration af muslimske kvinder i det franske samfund. Og lader forstå, at det efterfølgende lovfæstede forbud sandsynligvis har forstærket tendensen, fordi det – i modsætning til cirkulæret – ikke kan indklages for – og dermed udfordres af – lokale myndigheder.

De opvoksende generationer

Alligevel kan man ikke uden videre konkludere, at tørklædeforbuddet har sikret det religiøse mindretals bredere værdimæssige integration i det omgivende samfund.

Enhver, der har tilbragt blot fem minutter foran en skole i en af Marseilles, Lyons eller Paris' forstæder, vil bemærke, at tørklæderne kommer tilbage på hovedet, så snart de muslimske piger forlader skolegården.

Og et par opsigtsvækkende meningsmålinger har da også vist, at det måske er så som så med den egentlige integration af de yngre muslimske franskmænd.

En meningsmåling fra opinionsinstituttet Ifop i efteråret 2020 viste således, at fundamentalismen trives og er i vækst blandt Frankrigs fire-fem millioner muslimer.

Overraskende nok primært blandt de yngre, og det er de fleste, da 85 procent af landets muslimer er under 50.

74 procent af muslimer under 25 år svarer således »ja« på spørgsmålet, om »islam kommer før republikken?« Mens hele 57 procent i samme aldersgruppe siger, at »sharia har større vægt end republikkens love«.

Og det ville også være synd at sige, at tørklædeforbuddet er blevet mere accepteret med tiden af muslimerne selv.

75 procent af alle franske muslimer synes, at kvinder skal have lov at gå med hovedtørklæde overalt; en holdning, som kun deles af 25 procent af den samlede befolkning.

På samme måde deler vandene sig i forhold til den franske verdslighedslov fra 1905, der adskiller stat og religion: Den værdsættes kun af 44 procent af muslimerne, mens den nyder massiv tilslutning (omkring 90 procent) i den samlede befolkning.

Mest rystende er dog, at fundamentalismen som nævnt særligt synes i vækst blandt de yngste muslimer.

 

Som filosoffen Elisabeth Badinter sagde, da jeg talte med hende i fjor, kan man roligt konkludere, at »tesen om, at integrationen bliver stærkere for hver generation, ikke holder«.

Hvordan det går til, er der mange meninger om.

Sociologen Raphaël Liogier mener at vide, at det er en konsekvens af globaliseringen. Den religiøse overlevering kommer ikke længere fra forældrene, men fra politisk-religiøse grupperinger, der ikke mindst formidler deres budskaber via internettet: Hvad enten det drejer sig om Det Muslimske Broderskab, Tabligh, salafistiske netværk eller sågar Islamisk Stat.

Han mener, at de unge finder svaret på deres søgen efter en muslimsk identitet i en form for »fundamentalistisk globaliseret islam«, og kalder det en »form for ungdomsoprør«.

Og netop derfor kan det ifølge ham være problematisk at svare hårdt igen med tiltag som tørklædeforbud, »fordi man da risikerer at forstærke denne sort-hvide dikotomi«, siger Raphaël Liogier til netavisen 20minutes.

Det er altså fortsat et trosspørgsmål, om det er godt eller skidt for integrationen af muslimer at forbyde tørklæder.

 

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2022-35/samfund/tilsloeret-islamisme

ASKE MUNCK (født 1970) er cand.scient.pol. fra Københavns Universitet og Institut d'Études Politiques d'Aix-en-Provence. Aske er korrespondent i Frankrig, men skriver også om sikkerhedspolitik, europæiske forhold og økonomi, samt sprog, litteratur, kunst, kulturhistorie, mad og (natur)vin. Han har tidligere været korrespondent i London for Information, assisterende udlandsredaktør på Politiken og har siden 2003 arbejdet i Frankrig for blandt andre, Politiken og P1 Orientering og siden 2011 som Weekendavisens korrespondent. Sideløbende har han været kommentator på de franske tv-stationer France24 og iTélé. Han har skrevet og bidraget til flere bøger heriblandt Kernevåben i knibe (1998), Turen går til EU (2001), Turen går til Paris (2009) og Den rystede Republik - hvad i alverden er der galt med Frankrig? (2020).

 

ASMU@WEEKENDAVISEN.DK

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Jarl Cordua: STATSMINISTERENS SIKKERHEDSPOLITISKE SORTSYN Det stopper, når det kommer til at vælge pensionsalder fremfor forsvar I fors...