fredag den 9. december 2022

 

Deja-vu. Flokke af migranter strømmer igen mod Europa – ud over de 4,5 millioner ukrainere, der allerede er her. Er EU og medlemslandene bedre rustet til at håndtere problemet end under krisen i 2015-16?

Europas nye migrantkrise

BRUXELLES – Det er kun midt på formiddagen, men portene er allerede lukket til Le Petit-Château, den tidligere kasernebygning i det centrale Bruxelles, som den belgiske asylmyndighed Fedasil nu bruger som modtage- og indkvarteringscenter for asylsøgere.

Le Petit-Chateaus 800 pladser er fuldt optaget, og køerne uden for Fedasils kontorer er allerede så lange, at man har måttet stoppe for tilgang resten af dagen.

En flok migranter, alle mænd, står endnu uden for porten og ryger.

»Kom igen i morgen, er den besked, vi fik,« siger en af dem, en bangladeshisk mand i 30erne. Han er tilsyneladende forberedt på det nordeuropæiske vintervejr, er iført varm dynejakke og fornuftige sko og kunne sagtens ligne en turist.

Til Belgiens hovedstad Bruxelles er der ankommet så mange asylansøgere, at de nytilkomne er henvist til at sover på gaden, under broer og på togstationer. Alle sengepladser på asylcentrene er for længst optaget. Foto: Dmitrij Kostjukov/The New York Times

Han siger ja til at snakke lidt med den danske journalist på den betingelse, at vi nøjes med at kalde ham M. Det samme gør en ung ranglet fyr med brun hud, et vaklende engelsk, men et brugbart fransk. Étyen hedder han, kommer fra det centralafrikanske land Burundi. Han fryser tydeligt i sin alt for tynde vindjakke.

Jeg tilbyder de to mænd en kop kaffe på en café på den modsatte bred af Canal de Bruxelles, en af de vandveje, der skærer igennem den belgiske hovedstad. Midt på broen over kanalen passerer vi, hvad der ligner en samling festivaltelte, en 10-12 stykker, dækket af en kæmpestor grøn presenning. Fodtøj i alle afskygninger – sko, sneakers, sandaler, klipklapper – står uden for teltene sammen med affaldsposer og en enkelt indkøbsvogn. Her lever nogle af de omkring 4.000 illegale migranter, som der p.t. ikke er plads til i de belgiske indkvarteringscentre, og som må sove rough – på gaden, under broer, på banegårde og lignende.

Teltdugen til et af teltene slås op og afslører en hel familie med to-tre børn, der ligger og skutter sig i soveposer eller under tæpper. Og det selv om Fedasil på sin hjemmeside understreger, at familier har førsteprioritet, når der skal findes indkvartering.

Jeg lader en bemærkning falde om, at det ser ud til at være hårdt for dem, men M og Étyen er nådesløse. »Man har sin skæbne,« siger den unge burundier. »Det kan ingen ændre.« Og M er tilsvarende usentimental: »De må tro, at de kan få et bedre liv her. Ellers var de her jo ikke.«

Da jeg på cafeen spørger Étyen, hvordan han er kommet den lange vej til Europa – og forestiller mig ørkenvandringer og farefulde sejladser – svarer han kort: »Med fly, selvfølgelig.« Han landede i den serbiske hovedstad Beograd for godt en uge siden og har bevæget sig mod Bruxelles med bus eller til fods.

Siden læser jeg, at Burundi er et af de lande, som Serbien har givet visumfri adgang som modydelse for, at landet har afbrudt de diplomatiske forbindelser med Kosovo. Fra Serbien siver migranterne gennem de porøse grænser til nabolandene og dermed til EU – den såkaldte Balkanrute, som EU-Kommissionen netop nu gør meget for at få lukket.

M er kommet til Bruxelles via den anden store adgangsvej til Europa – Middelhavet. Han fortæller, at han er ingeniør og har arbejdet i flere år i først Egypten, siden Libyen og hele tiden har sendt penge hjem til familien, hustru og to børn, i Bangladesh. Men jobmulighederne tørrede ud i Nordafrika, og han besluttede sig for at tage chancen og krydse havet.

Ingen af de to mænd er særlig meddelsomme, da jeg spørger, hvem der har hjulpet dem til Europa, eller hvad det har kostet. »Jeg står i gæld til nogen,« siger Étyen blot.

M tror på, at han kan få opholds- og arbejdstilladelse i Belgien. »Der er brug for en mand med mine evner.« Étyen nøjes med et »vi får se«. Han ved ligesom alle andre, at en afgørelse på hans ansøgning er flere måneder eller år væk, og at han til den tid kan være over alle bjerge. »Helst et sted, hvor man taler fransk,« som han siger. Hvor han skal sove i nat, ved han ikke.

Selv ukrainere må sove på gaden

De to mænd er en del af, hvad der allerede er udråbt til Europas nye migrantkrise, en mulig gentagelse af, hvad der skete i 2015-16, da 1,4 millioner flygtninge og migranter kom til et EU-land. Den mærkes ikke rigtig i Danmark – i årets første ni måneder kom der kun 3.846 nye asylsøgere til hertil, hvoraf cirka halvdelen var ukrainere.

Hvis vi medregner de omkring 4,5 millioner ukrainere, der nu skønnes at opholde sig i et EU-land, er krisen i 2015-16 overgået mange gange. Men ukrainerne tæller ikke rigtig i denne statistik. EU besluttede allerede en uge efter den russiske invasion 24. februar at give alle ukrainerne flygtningestatus fra dag ét med ret til at modtage økonomisk støtte, rejse på tværs af EUs landegrænser, søge job, sende deres børn i skole og få adgang til lægehjælp med mere. De er så at sige koblet af EU-landenes normale asylsystem.

Men derfor er det alligevel mange mennesker, der skal hjælpes, og som har lagt beslag på myndigheders og ngo'ers kræfter og midler. Og da migranter fra resten af verden i løbet af 2022 igen begyndte at strømme til Europa, blev institutionerne hurtigt overbebyrdede.

Ifølge EUs grænsekontrolagentur Frontex er 280.000 illegale migranter kommet til Europa i løbet af årets første ti måneder, en stigning på 77 procent sammenlignet med året før. Af dem kom 130.000 ad Balkanruten, mens 90.000 tog turen over den centrale del af Middelhavet, og 40.000 krydsede det østlige Middelhav.

Det er især Tyskland, Østrig og Benelux-landene, der har mærket det nye indtog. Her i Belgien ser man migranter alle vegne, byens godt 30.000 indkvarteringspladser er for længst fyldt op. Og myndighederne mangler ikke bare pladser, men personale til at sørge for mad, sanitære forhold og lægebehandling – og til at behandle de mange ansøgninger.

»Nu ser vi selv ukrainere, der må sove på gaden. Og situationen bliver kun værre i de næste måneder,« siger Alberto-Horst Neidhardt, ekspert i migration ved Bruxelles-tænketanken European Policy Center.

»Det er ikke, fordi der er sket en eksplosiv stigning i antallet af ikkeukrainske migranter sammenlignet med tiden før coronapandemien. Men den belgiske regering har i de år, der er gået siden 2015-16, nedlagt store dele af asylsystemet. Samtidig har myndigheder og ngo'er virkelig måttet anstrenge sig for at modtage alle ukrainerne.«

Er EU så bedre rustet til at håndtere en migrantkrise, end man var i 2015-16?

Neidhardt mener, at svaret er nej. »Vi ser stadig medlemslande, lokale myndigheder og EU bruge alle kræfterne på kortsigtede ad hoc-løsninger. Asylsystemet er fortsat både omstændeligt og underbemandet – der er lige nu i Europa 500.000 asylansøgninger, der venter på at blive besvaret. Der er endnu ikke fundet en løsning på problemet med, hvordan man deler migrantbyrden nogenlunde solidarisk mellem medlemslandene.«

Asylpagten

Europa-Kommissionens svar på migrantkrisen i 2015-16 var at lave et forslag til en Migration- og Asylpagt, fremlagt i 2020. Pagten har fire hovedelementer: 1) en mere solidarisk fordeling af migrantbyrden. 2) en mere effektiv ekstern grænsekontrol med en hurtigere udskilning af »åbenlyst grundløse« asylansøgninger ved EUs grænser. 3) en mere effektiv hjemsendelse af migranter, der opholder sig illegalt i EU. 4) aftaler med lande uden for EU, især i Mellemøsten og Nordafrika, der skal begrænse strømmen af migranter til Europa.

Kommissionens pagt fik en blandet modtagelse, da den blev fremlagt. Men en del af den er faktisk gennemført eller er på vej til at blive det – især den del, der handler om at stramme adgangen til EU, fortæller Luigi Scazzieri, der er seniorforsker ved tænketanken Centre for European Reform og ekspert i migration.

Sidste år fik 342.000 personer besked på at forlade EU, men kun 83.000 rejste faktisk ud.

»De største fremskridt ser vi i form af aftaler med tredjelande. De mest berømte er den med Tyrkiet, hvor vi groft sagt betaler tyrkerne for at tage sig af de flygtninge, der er i landet, og sørge for, at de bliver der, og den mere kontroversielle aftale med Libyen, hvor vi træner den libyske kystvagt, der har været involveret i mishandlinger. EU presser for øjeblikket Serbien hårdt for at få landet til at opgive sin noget løse visumpolitik, og der blev netop i denne uge indgået aftale om, at Frontex-grænsevagter kan udstationeres mellem Balkanlandene for at mindske antallet af migranter på Balkanruten.«

Scazzieri nævner også, at det er lykkedes at oprette et egentligt EU-asylagentur, der kan hjælpe medlemslandene med at håndtere ansøgninger, ligesom der er politisk enighed om en database over asylsøgere baseret på fingeraftryk, kaldet Eurodac.

Langt vanskeligere står det til med returns – at få illegale migranter sendt tilbage til deres hjemlande. En række lande i Mellemøsten og Afrika har ikke vist sig særligt samarbejdsvillige – eller har rejst krav om store modydelser. Sidste år fik 342.000 personer besked på at forlade EU, men kun 83.000 rejste faktisk ud.

Og hvad angår solidaritetsmekanismen, den mere retfærdige fordeling af migrantbyrden, ser det decideret skidt ud. »Det bliver meget vanskeligt at nå til enighed der,« siger Luigi Scazzieri. »Det er meget usandsynligt, at store lande som Tyskland og Frankrig vil fravige det generelle princip om, at det er første ankomstland, der er ansvarlig for asylansøgeren.«

I juni indgik en gruppe lande en ad hoc-aftale om at aftage 10.000 migranter, der var steget i land i Italien og andre sydeuropæiske lande, men aftalen har ikke rigtig udmøntet sig konkret.

Eskalerende spændinger?

Spørgsmålet er, om en ny migrationskrise vil føre til lige så store politiske dønninger på kontinentet som den i 2015-16. Det mener Alberto-Horst Neidhardt, at der er risiko for.

»Vi må regne med, at antallet af ukrainere, der søger midlertidig beskyttelse i EU, vil stige i de næste måneder på grund af russernes ødelæggelse af ukrainsk infrastruktur. Vi må antage, at stærkt stigende priser på fødevarer i Den Tredje Verden vil få flere til at søge mod Europa. Det kommer så oven i det stress, modtagesystemet i Europa allerede lider under. Vi kan se af målinger, at en vis solidaritetstræthed har indfundet sig – samtidig med at Ukrainekrigens socioøkonomiske konsekvenser gør livet sværere for europæerne. Det giver alt sammen risiko for eskalerende spændinger,« mener Neidhardt.

»Populister og propagandister vil spille på den vrede, der opstår, formentlig hjulpet af kræfter udefra. De politiske brudflader, vi så i Europa under migrantkrisen i 2015-16, kan hurtigt vise sig igen, både internt i EUs medlemslande og mellem medlemslandene.«

kILDE: https://www.weekendavisen.dk/2022-49/samfund/europas-nye-migrantkrise

OLE NYENG (f. 1956) er journalist og tidligere udlandsredaktør. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 1980. Har tidligere arbejdet på Aalborg Stiftstidende, Ritzaus Bureau og Information. Har som journalist blandt andet dækket Sydafrikas befrielse fra apartheid, Jerntæppets fald, Sovjetunionens sammenbrud og borgerkrigene i Jugoslavien. Var Weekendavisens korrespondent i New York i 2015-16 og dækkede her blandt andet Trumps succesrige valgkampagne.

 

OLNY@WEEKENDAVISEN.DK

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Jarl Cordua: STATSMINISTERENS SIKKERHEDSPOLITISKE SORTSYN Det stopper, når det kommer til at vælge pensionsalder fremfor forsvar I fors...