lørdag den 15. juli 2023

 

Globale tanker. Sommerens dramatiske optøjer i de franske forstæder afslører, at Europa stadig er blind over for sine indre fjender, mener den verdensberømte filosof Pascal Bruckner. Men så længe, problemet reduceres til islam, forbliver det et problem.

Paris på vrangen
I en lys parisisk lejlighed sidder en fransk filosof klar med sin smartphone. Pascal Bruckner har rettet på sin skødesløst kaotiske pagefrisure, hvis grålige nuancer fortæller, at det er længe siden, han var en af Frankrigs »nye filosoffer«, som hans generation af indflydelsesrige tænkere blev kaldt i 70erne og 80erne. Til gengæld fortæller udtrykket i hans højloftede hjem, at der stadig er bud efter ham, når samtiden skal diagnosticeres. Også i aften sidder 74-årige Bruckner parat med WhatsApp åben.

Vi befinder os midt i aperitiffens time, men Pascal Bruckner ser ikke meget at skåle for uden for vinduet. Det er torsdag i Paris, og gaderne er endnu hærgede.

Når Bruckner modtager et opkald om lidt, kommer det fra en skandinavisk avis, hvis ærinde er at høre den notorisk selvkritiske franskmands forventede spidse kommentar til sommerens flammende drama i Frankrig.

Bruckners hjemland har været på afgrundens rand længe, som han har fortalt igen og igen; i 2019 efter De Gule Vestes højspændte demonstrationer, efter flygtningekrisen fire år tidligere og løbende hen over de seneste årtier. »Hver gang Europa er syg, er Frankrig kontinentets mest patologiske land,« som han typisk fortæller i interviews som det, han venter på at give nu.

Men denne gang er det anderledes, og det har Pascal Bruckner tænkt sig at fortælle. Optøjerne, de lange sommernætters riots, kan ikke sammenlignes med De Gule Vestes oprør, vil han hævde. Vandalisme er ingen ideologi. Og, vil Bruckner tilføje, når telefonen ringer: Nok er gadeuorden et fransk adelsmærke, men denne konflikt er et europæisk ansvar.

Foto: Mariusz Kubik, Scanpix

BLÅ BOG

Pascal Bruckner. Født 15. december 1948 i Paris. Uddannet i filosofi fra Panthéon-Sorbonne og siden kendt som en del af »Nye filosoffer«-generationen sammen med blandt andre Bernard-Henri Lévy, som døbte dem sådan i 1976. Bruckner har forfattet en lang række politisk-filosofiske værker med kritik af det moderne Frankrig og Vesten som gennemgående temaer. Mest kendt er måske Tears of the White Man og senere The Tyranny of Guilt (2006, i 2010 oversat til engelsk).

Skylden tyranniserer stadig

I dagene, hvor juni blev til juli, da Frankrigs største byer lagde an til en ventet højsæson for tørke og turisme, affyrede en forstadsbetjent med sit håndvåben et skud mod en 17-årig chauffør af en gul Mercedes i Nanterre-kvarteret vest for Paris. Skuddet fik fatale konsekvenser for den unge franskmand Nahel Merzouk – og siden for republikken i sig selv. Med mordet fulgte godt en uges dramatiske optøjer, slagsmål, ildspåsættelser og plyndringer i forstæder til byer som Paris, Marseille og Lyon. Præsidenten hastede hjem fra møder i Bruxelles og kaldte 40.000 ekstra betjente på arbejde. Der var ellers lige begyndt at være ro i byen efter forårets store demonstrationer mod præsident Macrons nye pensionsreform.

Også Pascal Bruckner reagerede. Han forlod sin lejlighed, gik ud på gaden for at se, hvor slemt det stod til i hans arrondissement, og konstaterede, at ballademagerne »havde sat ild til nogle skraldespande, hvilket er okay. Vi er vant til den slags, det er vi«, som Bruckner konstaterer i telefonen – i sit kendetegnende tørre, svirpende tonefald uden hverken selvmedlidenhed eller selvpineri.

Vestens »masochistiske« omgang med egen historie har han for længst gjort op med i sit hovedværk, The Tyranny of Guilt, i hvilken Bruckner argumenterer for, at Europa især, og venstrefløjen allermest, fortsat plages af skam over tidligere tiders »monstre« som slaveri, racisme og kolonier. Europas sidste monster er dets afsky over sig selv – og den evige skam gør Europa handlingslammet, har Bruckners argument lydt siden da: Selv unge generationer af statsledere forbliver ude af stand til at håndtere nutidens konflikter, eksempelvis en kriminel underverden, af frygt for at blive udskammet for racisme eller etnisk diskrimination. The Tyranny of Guilt udkom i 2006, samme år som den nu skuddræbte Nahel Merzouk blev født.

At WhatsApp-samtalen var tænkt som et videoopkald, havde den aldrende filosof ikke forventet, da han tog telefonen. Men han overgiver sig, tænder sit kamera og holder apparatet ud i strakt arm, tydeligt overrasket over at skulle være på. Bruckner lader først sine øjne vandre rundt i rummet, derefter benene, og han begynder at cirkulere rundt i sin lejlighed med ansigtet rettet mod sin lille skærm, som man forestiller sig, at en YouTube-influencer ville gøre på en storbyguide.

Bruckner er vel også en slags åndelig influencer. Så vidt vides uden at være sponsoreret. Mens han fortæller om »Macrons drengede naivitet« og oprørerne, der »er franske på papiret, men ikke i hjertet«, giver filosoffen en spontan rundvisning i hjemmet. Meterhøje boghylder og mørke træbjælker bugner bagest i billedet, som også afslører, at Bruckner selv er iført en hvid hørskjorte, chikke skildpaddebriller og en nyerhvervet sprød tan efter et par dage i Sydfrankrig. Seancen kunne være en scene fra en Ruben Östlund-film.

»Volden er et lydspor til dagliglivet,« sagde Bruckner til avisen Le Figaro forleden, og i aften understreger han balladens hyppighed.

»Men,« fortsætter Bruckner, få dage efter at urolighederne blev portrætteret som Frankrigs skæbnetime på forsiden af ikke så få europæiske aviser: »Jeg var overrasket over, hvor veludført volden og ødelæggelserne så ud. Det var som en planlagt mission. Jeg tror ikke på, at det var et spontant følelsesudbrud.«

– Udfordrer du, at optøjerne opstod som reaktion på politiets drab?

»Nej, drabet blev startskuddet. Men de havde forberedt sig og bare ventet på en anledning; derfor kunne det opstå så effektivt henover natten. Hver gang, der er tumult i Frankrig, ender det i optøjer og ballade. Men denne gang var det ikke orkestreret af amatører. De er gangstere, og de ønsker at sende et klart signal til de franske myndigheder om, at det er dem, der bestemmer.«

Projektløse pjalteproletarer

I debatten om optøjerne har race og religion fyldt en hel del i det ellers stærkt sekulariserede Frankrig, hvor myndighederne forhindres i at føre statistik på baggrund af franske statsborgeres religion eller etnicitet. Alligevel fremstilles de seneste optøjer i France 24 og andre medier som »Frankrigs George Floyd«-øjeblik.

Fra venstrefløjen lyder kritikken, at den undertrykte ungdom med især afrikanske rødder langt om længe siger fra over for et diskriminerende system og racistisk politivæsen, hvis etniske forskelsbehandling er forsøgt dokumenteret i flere rapporter. Fra højrefløjen lyder modargumentet, at politiet har mere arbejde at gøre i visse nabolag af en årsag. Da optøjerne var på deres højeste, var præsidentkandidat, internetpolemiker og partileder for Reconquête Eric Zemmour ikke sen til at spå om en snarlig fransk borgerkrig.

Udsigten til borgerkrig er Bruckner stærkt skeptisk over for, sin mangeårige konservative kulturkritik til trods. »95 procent af befolkningen er imod optøjerne – bøllerne er få, men kloge. Det er ikke en borgerkrig, vi er ikke to fronter, det her er ikke USA, selvom jeg godt ved, at angelsakserne godt kan lide at kategorisere og sammenligne så simpelt.«

Problemet er ifølge franskmanden mere komplekst, end fløjene gør det til.

»Jeg er af den klare overbevisning, at det her er et spørgsmål om stoffer, bander, økonomi og territorium mere end om religion. Der er sikkert islamister iblandt, ligesom der er racister i politistyrken, og begge dele er forkert, men ikke problemets kerne. Man kan altid forsøge at forklare den slags med islam, som højrefløjen, eller med racisme og diskrimination, som venstrefløjen gør. Men begge dele er, tror jeg, sekundære årsager. Bøllerne repræsenterer ikke islam, som nogle politikere påstår. Mange har afrikanske rødder, få har asiatiske, men det er en blandet skare, der er forenet i et had til Frankrig,« siger Bruckner:

»Jeg ser optøjerne som en dyb og komplet afvisning af den franske stat og alle dens institutioner. Med den fart og effektivitet, optøjerne havde, ser jeg det som en tydelig markering af, at de her borgere vil markere deres territoriums grænser. De vil ikke se politiet og brandvæsenet, de vil hverken se læger eller hospitaler, de vil have lov til at udføre deres beskidte forretning uden at blive forstyrret af myndigheder. De repræsenterer det, man i marxistisk teori kalder pjalteproletariatet. En professionel lovløs underverden, som helst opererer uden om franske myndigheders bevågenhed. Drabet på den unge franskmand blev deres interne undskyldning for at vandalisere.«

I den forstand ser Pascal Bruckner optøjerne som en modsætning til en dystopisk roman som Michel Houellebecqs Underkastelse, hvor et muslimsk parti på demokratisk vis overtager præsidentpalæet i Paris og et skridt ad gangen islamificerer Frankrig. Og derfor mener Bruckner, at sommerens optøjer kun kan sammenlignes med historiske demonstrationer, revolutionsforsøg og De Gule Veste i form, ikke i indhold:

»Optøjerne har ikke noget ideologisk sigte, som jeg ser det. Og det er her, at de adskiller sig fra typiske franske demonstrationer. Man kan godt sige, at de voldelige, vrede unge på gaden i virkeligheden opfører sig helt enormt fransk – det ligger i vores historik at lave bål i gaden. Men til gengæld er det ufransk at vandalisere og ødelægge uden et konkret mål for øje. Under de kommunistiske demonstrationer i 50erne, 60erne, 70erne var der et ideologisk rationale bag. Et mål om at hæve lønninger, sikre rettigheder for arbejderklassen. Ligesom De Gule Veste i dag. Men dem, vi ser på gaden nu, tilhører ikke arbejderklassen. De profiterer fra systemet, arbejder for at lave så mange penge som muligt og ellers passer sig selv. Det er det, jeg mener med, at de afviser den franske stat uden at have deres eget projekt,« siger Bruckner:

»Men problemet bliver ikke mindre af, at det ikke kun handler om religion. Frankrig har negligeret de her forstæder og de folk, der føler sig afvist; det har affødt vreden og gjort plads til den underverden, der truer freden nu. Vi burde have slået ned på de kriminelle ledere langt tidligere. Problemet er ikke udefrakommende, det er vores eget. De her folk er franske på papiret, og det er i vores interesse at få dem overbevist om at blive det i hjertet også.«

Mens Macron holdt krisemøde med over 200 borgmestre i tirsdags, bragte Sky News en reportage fra havnebyen Marseille, hvor optøjerne også gik for sig. I »betonjunglen« uden for byen, som rapporten kalder den, bor 200.000 mennesker. En af dem, Amine Kessaci, en yngre mand, mistede sin bror til stoffernes verden og så ham blive myrdet i 2020. I år var Kessaci selv på gaden – en blandet fornøjelse, som han siger til Sky News: »Først handlede det om retfærdighed for Nahel, men nu ved jeg ikke rigtig længere, hvad vi slås for. Det er alt muligt på én gang. Frankrig er som en trykkoger, der fyldes med flere og flere og flere problemer, og indimellem blæser låget af.«

I et andet medie, Euronews, bakker sociologen François Dubet op om Kessacis rådvildhed. Dubet har arbejdet med flere end 40 optøjer i Frankrig siden 1980erne, og han understreger, hvilken »tomhed« oprørerne fra forstadsghettoerne oplever: »Bag dem er der ingen organisation, intet parti, ingen fagforening, ingen moské, der er intet,« siger sociologen.

Det er narkohandlerne, præsident

Og det er her, Bruckners kritik fra The Tyranny of Guilt bliver aktuel igen. Man kan med rette bebrejde en »vag og naiv« præsident Macron, som »enten er blind over for problemerne eller lader, som om de ikke eksisterer. Han er sjov og en god entertainer, men berøringsangst over for reelle problemer«, siger Bruckner. »Frankrigs problem er, at konflikterne hober sig op. Vi løser dem ikke, men giver dem videre.«

Derfor har hverken de politiske eller uniformerede myndigheder en autoritet blandt bøllerne. »De her unge … Hvem lytter de til?« skulle Macron ifølge flere medier have spurgt en ledende betjent på en lokal station i det 17. arrondissement i sidste uge. »Narkohandlerne, monsieur le président,« lød betjentens svar.

”De her folk er franske på papiret, og det er i vores interesse at få dem overbevist om at blive det i hjertet også”

PASCAL BRUCKNER, FILOSOF

Flere eksperter hævder, at optøjerne faldt til ro efter seks dramatiske nætter, kun fordi underverdenens autoriteter bad om ro. Signalet til Macron var sendt.

Spørgsmålet er nu, hvordan han reagerer på det. Bruckner »har ikke svarene«, han er jo blot filosof, siger han, stadig vandrende rundt i sin lyse lejlighed. På et tidspunkt fryser billedet i en vinkel, hvor han ligner en sommerlig sammensmeltning af Jørgen Leth og Andy Warhol.

»Macron er nødt til at tage sig sammen. Han er en marionetdukke uden autoritet, men med en stor, narcissistisk personlighed. Jeg tror ikke, han tør slå hårdt ned på the masterminds i underverdenen. Eller tage hånd om politiets mangler. Og de to ting hænger sammen. Konsekvensen af Macrons nølen er, at politiet fortsætter, som det passer dem, og det går ud over den 17-årige mand, uretfærdigt, uanset om han var involveret eller ej. En anden konsekvens er, at han lader det yderste højre genvinde autoritet.«

– Du mener ikke, at Marine Le Pen ville håndtere det bedre?

»Nej. Værre«

– Fordi hun opildner til borgerkrig?

»Ja, men mest bare, fordi hun er dum.«

Macron har som løsning foreslået en statslig indgriben i adgangen til sociale medier, hvor optagelser af volden spreder sig. »Diktatorisk,« lyder det fra venstrefløjen. »Det skulle han have gjort for længst,« siger Bruckner.

Hvis ikke Macron kan tage affære, vil Bruckner lade det være sin afsluttende opfordring, at andre europæiske nationer med voldsprægede områder forstår alvoren – »Kan du ikke vise interviewet til Danmarks Socialdemokrati?« spørger han. »De må gerne komme forbi og lære Macron en lektie.«

Måske er problemet mest presserende i Frankrig, men det bør være en europæisk bekymring, gentager Bruckner. Hverken bandeledere eller sociale medier kender til landegrænser. På få dage spredte optøjerne sig til Belgien og Schweiz, og filosoffen kan ikke se, hvorfor banderne ikke skulle mobilisere optøjer i Sverige og Holland, begge dele, hvor den kriminelle underverden også vinder større terræn. Eller i Storbritannien, som den tidligere præsident Hollande advarede i et interview i The Times i søndags.

Det er budskabet, Bruckner vil tage med sig, næste gang han inviteres på middag i Élyséepalæet – hvilket han ret ofte gør, siger han, og karikerer en samtale fra sidste middag i foråret, hvor præsident Macron angiveligt opførte sig personligt forurettet over, at Putin invaderede Ukraine, selvom han havde set Macron i øjnene og sagt, at han ikke ville gå så langt.

»Og ved du hvad?« afslutter Bruckner, nu tilbage i sit sæde, hvor han kunne have stillet sin telefon på højkant fra begyndelsen. »Europa har dvælet i sin egen fredstid siden 1989, vi lod den russiske verden passe sig selv og troede, de var vores venner. Vi, og åbenbart især Macron, fik et chok, da Putin forrådte os. Det lærte os, at vi havde været blinde over for Europas ydre fjender. I dag frygter jeg, at vi er blinde over for vores indre fjender.«

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-28/samfund/paris-paa-vrangen


 

JEBE@WEEKENDAVISEN.DK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Jarl Cordua: STATSMINISTERENS SIKKERHEDSPOLITISKE SORTSYN Det stopper, når det kommer til at vælge pensionsalder fremfor forsvar I fors...