torsdag den 13. juli 2023

 

Leder. Bålet i de franske forstæder har brændt i snart 50 år. Urolighederne sender hver gang dødelige slag mod det franske ideal om medborgerskab.

Frihed, lighed og fjendskab

DE tror det måske ikke, men slå selv efter: Det var allerede i 1976, at borgmestrene fra den københavnske vestegn advarede mod indvandringens konsekvenser. Her fortalte Ishøjs borgmester, Per Madsen, om Ishøj-planen, hvor knap ti procent var indvandrere. Madsen bekymrede sig om manglende integrationsvilje hos de nyankomne og fordomme hos danskere:

 »Er der i en kommune eller bare i en bebyggelse flere end ti procent udlændinge, begynder problemerne at dukke op,« sagde han, og så dominerer modsætningerne. Madsen blev, som de andre socialdemokratiske borgmestre, ikke bare overhørt, men udskammet og fik racismesager på halsen. Der skulle gå 40 år, før en socialdemokratisk partileder sagde, at vestegnsborgmestrene havde ret.

FRANSKE politikere kendte i sagens natur ikke til Madsen fra Ishøj. Men allerede i 1980 havde en fjerdedel af franskmændene mindst én bedsteforælder, der var født i udlandet, og som tidligere kolonimagt var Frankrig op gennem det 20. århundrede Europas førende indvandrerland.

Kritikken af indvandringen var henlagt til Front National, i 1973 grundlagt af Jean-Marie Le Pen, der blev anset som ekstremist og også opførte sig sådan med sin racisme og forståelse for nazisternes metoder. I bagklogskabens ulideligt klare lys, forstærket af ilden fra tusindvis af brændende biler i de franske forstæder, skulle de franske politikere nok have lyttet lidt mere til Le Pen. Resultatet ser vi nu. De gamle partier er nærmest afgået ved døden. Det politiske system er i langvarigt sammenbrud. Og indvandringen er ved at ødelægge den franske model for forholdet mellem borgere og stat.

IDEALER i den franske selvforståelse er i de seneste uger brændt op i Nanterre og forstæderne til Lille, Toulouse, Marseille, Lyon. Det er et bål, der har brændt i snart 50 år – de første uroligheder i en banlieue skete allerede i 1979, i Vaulx-en-Velin uden for Lyon, hvor en ung mand blev arresteret for at stjæle en bil og derefter forsøgte at begå selvmord. To år efter var det også anholdelsen af biltyve, der satte ild til det nærliggende Vénissieux. Sådan er det gået igen og igen, også under de store uroligheder i 2005, der først stoppede med indførslen af undtagelsestilstand. Det er en gennemgående del af den franske historie, der på mange måder udgør en urfortællingen om indvandringen til Europa. Det skyldes ikke mindst den franske forestilling om, hvordan man bliver fransk.

ER man statsborger, er man også franskmand. Den franske model udmærker sig ved sin universalisme, hvor republikken tildeler statsborgerskabet og lader sin stråleglans oplyse borgerne og fransk identitet gennemstrømme dem. Det er en universalisme, der fører tilbage til både menneskerettighederne og Den Franske Revolution, der lover frihed fra overgreb, lighed for loven og det broderskab, der ligger i medborgerskabet. Samme ideal genkender man i USA, Frankrigs revolutionære lillesøster.

Den franske selvforståelse bygger på universalisme. Men det er et umuligt ideal, som de seneste uger er brændt op i Nanterre og forstæderne til Lille, Toulouse, Marseille og Lyon. Foto: Juan Medina, Scanpix

SMUKKE er virkelig disse idealer. Den anden søjle i den franske republikanisme er den pligt, der påhviler borgeren. Den udspringer af den religiøse splittelse, der hærgede Frankrig i religionskrigene og fremefter: Den formuleres med laïcité, forfatningens princip om verdslighed: en total adskillelse mellem stat og religion, udstrakt religionsfrihed, men en strengt håndhævet borgerpligt til at lade religion og forstyrrende kulturelle tilhørsforhold blive hjemme, når man går ud i det offentlige rum. Her er man ikke protestant, katolik, jøde eller muslim, hvid, sort eller brun; her er man fransk.

MEN, vil stemmer ned gennem den europæiske historie indvende: Det er et umuligt ideal. Religion, kultur og nationalt tilhørsforhold kan ikke adskilles. Det er den franske universalismes modsætning: at blodet i vores årer og jorden, vi kommer fra, definerer os. Tanken blev forgiftet af nazismens Blut und Boden, men afsættet er romantikkens forestilling om, at vi ikke kan løses fra vores oprindelse og derfor heller ikke lige sådan skifte loyalitet og identitet, blot fordi vi får et nyt pas.

Man bliver først rigtig dansk, tysk eller svensk efter flere generationer – hvis nogensinde. Den europæiske immigrationshistorie har været en kamp mellem de to positioner: den universalistiske og den partikulære. Med Holocaust, hvor mennesker blev myrdet som en ren funktion af deres kultur og religion, stod den universalistiske model alene og stærkt tilbage og blev efterkrigstidens ideal for hele Europa.

KRÆVER den franske model, at borgerne i høj grad fralægger sig deres kultur og religion, betyder den også, at staten skal levere. I princippet skal de nye franskmænd straks kunne integreres: med hjælp fra et hårdhændet skolesystem og adgang til arbejde og anseelse. Efter de store uroligheder i 2005 blev det klart, at staten ikke helt havde indfriet sin del af aftalen. Skolesystemet kunne ikke forvandle de mange millioner børn eller børnebørn af indvandrere til franskmænd, og det gik op for den politiske elite, der aldrig kommer i forstæderne, at forholdene derude var forfærdende.

BÅDE mainstreampolitikere og medier insisterede på enorme tiltag, der skulle forbedre situationen. De sidste 20 år har man brugt over ti milliarder euro om året på byfornyelse, infrastruktur og skoler. Man har undersøgt racisme i politiet og i retsvæsenet, og man har vedtaget et væld af handleplaner, der skulle tackle problemerne. Men det er aldrig nok.

Frankrig har ikke været i stand til at absorbere indvandringen, og derfor påstår både venstre- og højrefløjen, at den franske model har fejlet: Venstrefløjen siger, at racismen er systemisk og volden en logisk følge af frustrationen i forstæderne. Højrefløjen mener, at muslimerne hverken kan eller vil lade sig integrere. Men trods elendighederne er der en del af historien, vi sjældent hører.

INTEGRATION af indvandrere har indtil 1970erne været en fransk succeshistorie. De sorte og brune indvandrere fulgte, som den amerikanske historieprofessor David Bell gør opmærksom på, andre bølger af indvandrere; italienere, jøder, spaniere, portugisere og så videre. De mødte oftest en heftig fransk diskrimination, der underminerede idealerne om medborgerskab. Den franske antisemitisme var grasserende og medskyldig i forsøget på at udrydde landets jøder. Men alligevel lykkedes det indvandrere at integrere sig med så stor succes, at de i stor udstrækning er blevet assimileret i det franske samfund.

OG måske burde man minde om, at mulighederne for de store indvandrergrupper i dag er langt bedre, end de nogensinde var for tidligere tiders immigranter. Der er utvivlsomt racisme i politiet, ligesom det er sværere for unge indvandrere at få uddannelse, job og anerkendelse, end det er for franskmænd med rødder i landet. Men virkeligheden i forstæderne viser en overraskende stor mobilitet. I løbet af bare ti år er to tredjedele af beboerne flyttet til andre og bedre områder. Efterkommere af indvandrere har universitetsgrader i lige så høj grad som gennemsnittet af franskmænd, og de får i højere grad lederstillinger.

ASSIMILATION følger ofte succesfuld integration, det er læren af al tidligere indvandring. Men det kræver en enorm vilje til at blive integreret og acceptere den assimilering, der naturligt følger med. Den afgørende forklaring på situationen i Frankrig er ikke primært diskrimination og racisme, som er langt mindre udbredt i dag end tidligere. Det er, som Madsen fra Ishøj allerede påpegede i 1976, en kombination af to svært håndterbare sandheder: For det første, at omfanget af indvandringen og de sociale problemer, der følger med, er blevet så store, at staten ikke kan håndtere dem.

For det andet, at en alt for stor del af indvandrere og deres efterkommere ser det franske samfund som en modsætning. Tilsammen er det to dødelige anslag mod den franske model for borgerskab. Og det styrker de kræfter, der tror, at religion og kultur er uforanderlige og definerende for mennesker. Det sker ikke bare i Frankrig, men også i Sverige, hvor det politiske system på samme måde ignorerede advarslerne fra folk, man ikke brød sig om.

Hvis midterpartierne ikke genvinder kontrollen med forstæderne, indvandringen og den grundlæggende kontrakt mellem staten og de nye borgere, vil opløsningen af både det politiske system og den nationale selvforståelse kun fortsætte, ledsaget af nye sammenstød og en stadig mere udbredt mistillid til de løsninger, der foreslås.

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-27/samfund/frihed-lighed-og-fjendskab

 

KRAS@WEEKENDAVISEN.DK

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Jarl Cordua: STATSMINISTERENS SIKKERHEDSPOLITISKE SORTSYN Det stopper, når det kommer til at vælge pensionsalder fremfor forsvar I fors...