torsdag den 20. juli 2023

 

Leder. Det er på tide med en debat om, hvordan vi skal finansiere ældreplejen i fremtiden.

En alvorlig ballon

 

DET er sommer, og det kan der siges meget godt om. Det er tiden, hvor man endelig fordyber sig i egne tanker, træder ud af hverdagen et øjeblik og ser på tilværelsen fra et andet perspektiv. Også på Christiansborg er det en anden tid, sommerballonernes tid, de nye ideers tid. Tiden, hvor politikerne tillader sig at tænke højt, anderledes, åbent. Det er der også meget godt at sige om. Nok er der taktik i udmeldingerne, men der er alligevel grund til at glæde sig over dette kig ind gennem sprækkerne – hvor små de end er – for de afslører, at der trods alt findes en puls et sted inde i den ofte noget fastfrosne politiske virkelighed.

ER det så fornuftigt, hvad politikerne får pustet luft i? Ikke altid. Men mandag i denne uge sendte Socialdemokratiets politiske ordfører, Christian Rabjerg Madsen, en vigtig ballon til vejrs, da han foreslog, at der laves en trepartsaftale på ældreområdet inspireret af fælleserklæringen fra 1987, som introducerede de arbejdsmarkedspensioner, som i dag udgør rygraden i det danske pensionssystem. Ordførerens budskab: Danskerne skal i højere grad selv begynde at spare op til deres fremtidige ældrepleje. De offentlige kasser kan ikke længere bære hele byrden. Det er på tide, at andre end udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen når til denne erkendelse.

SOMMERBALLONER taber ofte hurtigt luften igen, men forhåbentlig ikke denne. For Rabjerg og Løkke har ret i, at udviklingen tilsyneladende kun går én vej uanset hvad: Allerede nu tilkøber 14 procent af de ældre selv praktisk hjælp. 37 procent af de 50-59-årige sparer op til det. Og seks ud af ti af de 40-65-årige er nervøse for, at der ikke er nok ældrepleje til dem, når de bliver gamle. Det kan man læse i bogen Frihed, lighed og privat velfærd: På vej mod en ny samfundsmodel fra juni i år, som forsøger at kortlægge den private og halvprivate velfærds udbredelse i Danmark.

DER er noget grundlæggende menneskeligt ved dette ønske om at vælge frit og forbedre sine vilkår, hvor man kan. Den offentlige sektor i Danmark er ikke altid god nok, hurtig nok eller skræddersyet nok til den enkeltes behov. Det er det, der får så mange danskere til at vælge private løsninger: 2,7 millioner har privat sundhedsforsikring, 85 procent har en arbejdsmarkedspension, 22 procent går i privatskole, 2,7 millioner er medlem af sygeforsikring »danmark«, 400.000 har en lønsikring, og listen fortsætter. Det interessante er, at mange af de private løsninger i dag ikke skaber de store kontroverser, selvom de i bund og grund leverer det samme, som Rabjerg nu foreslår udvidet til endnu et velfærdsområde.

»Danskere skal tage et større ansvar for deres egen alderdom, så de offentlige ressourcer i højere grad kan prioriteres til dem, der ikke kan klare sig selv,« skriver Nikolaj Arve i ugens leder. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Scanpix

GIVER Rabjergs forslag grund til ballade, er det heller ikke på grund af uenighed om udfordringens karakter: Der bliver flere ældre, de lever længere, og det lægger pres på den fremtidige finansiering af velfærdssamfundet. Det er alle enige om. Ifølge en analyse fra brancheorganisationen Forsikring & Pension vil udgifterne til ældrepleje i faste priser vokse fra cirka 46 milliarder i 2020 til 79 milliarder i 2050. Det svarer til en stigning på 72 procent. Dertil kommer de ældres forventninger til plejen, som også vil være større i fremtiden.

DANSK Folkeparti, SF, Enhedslisten, Danmarksdemokraterne og Ældre Sagen reagerede alle med en instinktiv afvisning af Rabjergs forslag. Også dennes partikammerat, justitsminister Peter Hummelgaard, har tidligere afvist lignende tanker fra Lars Løkke Rasmussen. De frygter en øget ulighed i samfundet og en udhuling af den offentlige sektor. Det er der også en risiko for, men kendsgerningen er, at den private velfærd allerede er her, og at den er vokset frem uden megen opmærksomhed. Det har allerede stillet mange danskere bedre end mange andre. Man kan vælge at ønske denne udvikling rullet tilbage, men det vil være forkert at bilde sig ind, at netop Rabjergs sommerballon er et markant brud med den danske velfærdstradition.

POLITIK handler ofte om at justere minimalt på decimalerne, men her er virkelig en samfundsudvikling, som kalder på mere omsiggribende løsninger. Hvis velfærdsstaten var det 20. århundredes store projekt, så må dette være en af det nye århundredes udfordringer: at få flere danskere til at tage et større ansvar for deres egen alderdom, så de offentlige ressourcer i højere grad kan prioriteres til dem, der ikke kan klare sig selv.

FLYVEHØJDE får diskussionen først for alvor, når og hvis regeringen kommer med et konkret udspil efter sommeren. Men allerede nu er der al mulig grund til at engagere sig i overvejelserne om, hvordan de private muligheder kan komme flest muligt til gode. For de forsvinder ikke igen. Arve

Link: https://www.weekendavisen.dk/2023-29/opinion/en-alvorlig-ballon


 

NIKOLAJ.ARVE@PERSGROEP.NET

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Mette Frederiksen: DET FORBLIVER EN KÆMPEGÅDE, HVORFOR MAN BETRAGTER HENDE SOM EGNET KANDIDAT TIL INTERNATIONAL TOPPOST. Man forstår gans...